محمدصادق خیاطیان: نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان است

دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت:نهاد کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی در حوزه دانش بنیان و زمینه‌سازی برای اقتصاد دانش بنیان دارند. 

 محمدصادق خیاطیان روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها در شهر شیراز اظهار کرد: رکن اصلی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی توانمند،با دانش و صاحب نوآوری است که نهاد کتابخانه‌ها چه به صورت پلتفرمی و ساختاری و چه از نظر نیروی انسانی می‌تواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهور تولید ثروت از دانش را به عنوان تعریف کلی برای دانش‌بنیان عنوان کرد و ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی در حوزه دانش بنیان و زمینه‌سازی برای اقتصاد دانش بنیان دارند. 

وی گفت: کتاب زیربنای تمدن بشری است و اگر این جمله را مبنا قرار بدهیم می‌توانیم به جایگاه کتاب و اهمیت کتاب پی ببریم و در دوران علم، تعقل، فرهنگ و تکنولوژی، اهمیت و جایگاه کتاب بیش از گذشته درک کنیم.

خیاطیان افزود: اهمیت و جایگاه کتاب بر کسی پوشیده نیست و علی رغم تمام پیشرفت‌های بشری در عرصه تکنولوژی و اطلاع رسانی و اشاعه علم و دانش به نظر می‌رسد که کتاب همچنان از جایگاه والایی بهره می‌برد.

وی گفت: هرچند که نوآوری را باید در اشاعه علمی ترویج کرد و بسط داد اما اهمیت کتاب و نسخ مکتوب همچنان جایگاه ویژه‌ای دارند و نمی‌توان این جایگاه را خدشه‌دار کرد.

او ادامه داد: کتاب وسیله و ابزار خوب و ارزشمندی برای انتقال دانش و گسترش بینش‌ها و ارائه مفاهیم است. 

خیاطیان بیان کرد: بسیاری از جامعه‌شناسان معتقدند که اقوام و مللی که با مطالعه مأنوس بوده‌اند و کتاب و کتابخوانی برای آنها اولویت داشته است توانسته‌اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند.

وی به نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: جایگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز به عنوان پیشران عرصه اشاعه علم و ترویج علم دارد و از پیشینه طولانی در کشور بهره می‌برد بر کسی پوشیده نیست.

خیاطیان افزود: کشور ایران همواره در عرصه اشاعه و تولید دانش پیشتاز بوده است و امروز شاهد هستیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی در ترویج و توسعه علمی نقش بسزایی داشته است.

وی گفت: بسیاری از نوآوری‌هایی که امروز در عرصه اشاعه علم و ترویج کتاب و کتابخوانی نیاز داریم از دل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیرون می‌آید. 

خیاطیان به ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای جدید و نوآوری در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: بایستی از نوآوری، جذب نخبگان و برگزاری رویدادها و استفاده از شبکه‌های نخبگانی در تولید محتوا، توزیع و ترویج کتاب و کتابخوانی بهره ببریم و مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی را دنبال کنیم.

وی بیان داشت: اگرچه نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و تکنولوژی‌ها می‌توانند در مسیر توسعه کتاب و کتابخوانی نقش مهمی ایفا کنند اما نباید از نیروی انسانی صاحب تجربه و فعال این حوزه غفلت کرد.

خیاطیان بر لزوم استفاده از نیروهای مجرب، متخصص و با انگیزه در حوزه کتاب و کتابخوانی تأکید کرد و گفت: فرد کتابدار و فردی که در معرض مخاطبین برای ترویج کتاب و کتابخوانی قرار می‌گیرد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

وی توانمندسازی نیروهای فعال در حوزه کتابخوانی را ضروری دانست و گفت:برگزاری این همایش نقش کلیدی در ترویج و اشاعه علم دارد. 

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهور گفت: از ابزارهای جدید غافل نشویم. اگر موضوع کتاب را یک امر اجتماعی بدانیم و برطرف کردن نیاز اجتماعی را  وظیفه حاکمیتی و مردمی قلمداد کنیم، قطعا ابزارهای نوآوری پاسخگوی مناسبی برای رفع نیازهای کشور هستند.

وی ادامه داد: ذات و فطرت مردم این است که به کتابخوانی علاقه دارند اما برای جذب آنها به کتابخوانی باید زمینه‌ها فراهم شود ابزارهای جدید به کار گرفته شود. 

خیاطیان عنوان کرد: در تولید محتوای کتاب برای کودک و استفاده از ابزارهای جدید برای ترویج و تشویق کودکان به کتابخوانی عقب هستیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهور گفتمان دولت سیزدهم گفتمانی مردمی است، اعلام کرد: با استفاده از شبکه نخبگانی در دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت مردم و خیرین می‌توانیم مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را با شتاب بیشتری پیش ببریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش که تا روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه به حوزه پژوهش در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات   برای مشارکت کتابداران، سیاستگذارن در طرح موضوع «طراحی خدمت» با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شده است.

آیین افتتاحیه این مراسم با حضور دکتر محمد صادق خیاطیان؛ رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و دکتر ناریش آگرول رییس انجمن بین‌المللی علوم و فناوری اطلاعات و با ابارالیسون رییس ایفلا و اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های کشور برگزار شد.

برگزاری هفت کارگاه  آموزشی از دیگر برنامه‌های این همایش است. 

آیین اختتامیه این همایش نیز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *