منصور حکیم الهی: می‌توان از دانشجویان خارجی برای صادرات تولیدات دانش‌بنیان استفاده کرد

دانشجویان خارجی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مدیر عامل مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) گفت: ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران در حال تحصیل هستند که می‌توان از طریق آنها تولیدات دانش‌بنیان را صادر کرد. دکتر منصور حکیم الهی، همزمان با سالگرد تأسیس مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) به تبیین اهداف و فلسفه وجودی این مرکز پرداخت و اظهار داشت: تا حدود چهل سال پیش، نوعاً مراکز اقتصادی و قطب‌های سرمایه گذاری خارج از شهر تأسیس می‌شد و کارخانه‌ها دورتر از شهرها مستقر بودند، به تدریج این ایده مطرح شد که این مراکز تولیدی از تولید سخت به تولید نرم تبدیل شوند و به شهرها برگردند.

وی افزود: در کشور ما نیز قریب به ۱۲ سال است که کار دانش‌بنیان آغاز شده و قوت گرفته است. البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زحمات زیادی در این عرصه کشیده و امروز ما شاهد ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور هستیم که از میان این تعداد بیش از یک هزار شرکت در تولید محصول موفق هستند و سوددهی مناسبی دارند که بخشی از این یک هزار شرکت در عرصه صادرات نیز فعالیت دارند.

مدیر عامل مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) ادامه داد: تفاوتی که جمهوری اسلامی با کشورهای غربی در عرصه شرکت‌های دانش‌بنیان داشت این بود که آن شرکت‌های دانش‌بنیانی که در غرب شکل می‌گیرد به اولین چیزی که فکر می‌کرد پیدا کردن بازار بین الملل است در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی کشورمان ابتدا به بازار داخل فکر می‌کردند.

وی افزود: چرا که بازار داخل به میزان کافی جاذبه داشت و لذا کمتر به بازار بین المللی توجه داشتند برای همین از این شش هزار شرکت شاید کمتر از یکصد شرکت امروز به کار صادرات می‌پردازند

حکیم الهی در خصوص مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) گفت: مرکز نوآوری بین المللی یاس تنها مرکزی است که در حوزه بین الملل فعالیت دارد چرا که این مرکز وابسته به دانشگاه بین المللی اهل بیت بوده و چون در این دانشگاه همه دانشجویان خارجی هستند از ظرفیت دانشجویان خارجی استفاده می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان بتوانند محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنند.

وی ادامه داد: بنابراین مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) حلقه وصل شرکت‌های دانش بنیانی که می‌خواهند محصولات خود را در عرصه بین الملل به فروش برسانند و دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند و علاقه دارند با محصولات ایرانی آشنا و آنها را به کشورهای خودشان معرفی کنند، است. بنابراین دلیل و فلسفه تأسیس مرکز نوآوری بین المللی یاس همین موضوع بوده است.

مدیر عامل مرکز نوآوری بین‌المللی «یاس» دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) با تاکید بر اینکه قریب به ۴۰ شرکت دانش بنیان به صورت مستقیم با مرکز همکاری دارند و به صورت مستقیم محصولات خود را صادر می‌کنند، گفت: از جمله فعالیت‌های این مرکز ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های دانش بنیان و وصل کردن این شرکت‌ها به دانشجویان خارجی است تا از این طریق صادرات غیر نفتی و دانش بنیان در عرصه بین الملل توسعه پیدا کند و خدمت قابل توجهی برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه در ایران ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند که هر کدام از این دانشجویان پتانسیل خارجی خوبی به شمار می‌روند، اظهار داشت: می‌توان از طریق همین دانشجویان تولیدات دانش بنیان کشور را صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *