نازنین معتضدی: فعالیت استارت‌آپ‌های خلاق منجر به رونق اقتصادی در استان‌های کشور می‌شود

استارت اپ خلاق

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مدیر خانه خلاق کرمانشاه گفت: با فعالیت استارت‌آپ‌ها در هر استان چرخه‌های اقتصادی به حرکت درآمده و زمینه ارتقای سطح علمی و فرهنگی اکوسیستم دانش‌بنیان در سراسر کشور فراهم می‌شود.

باتوجه به اهمیت تاثیر صنایع نرم بر چرخه اقتصاد کشور بنا به دستور معاونت علمی نهاد رئیس جهور معتضدیدر استان‌های مختلف خانه‌های خلاق شروع به فعالیت در اکوسیستم نوآوری کردند. هم اکنون در کشور ۶۰ خانه خلاق فعال وجود دارد که ازاین تعداد ۳۲ خانه خلاق در تهران به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. خانه‌های خلاق با رویکرد تبدیل کسب‌وکارهای پراکنده و خرد به کسب‌وکار پایدار خدمات خود را ارائه می‌دهند.

در این گزارش به سراغ خانه خلاق و نوآوری کرمانشاه رفتیم و با نازنین معتضدی، مدیر خانه خلاق کرمانشاه گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید:

نقش پررنگ استارت‌آپ‌ها در رونق اقتصادهای محلی و ملی

توسعه صنایع نرم چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد و با چه ابزارهایی می‌توان بستر لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کرد؟

معتضدی: در کشور مفهومی داریم تحت عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان» و علی‌رغم تمام مشکلات اقتصادی با شنیدن نام این شرکت‌ها مفاهیم مثل رونق کسب‌وکارها و معافیت مالیاتی در ذهن تداعی می‌شود. در بحث صنایع خلاق نیز مفهومی به اسم «شرکت‌های خلاق» داریم که از لحاظ رتبه‌بندی و امتیاز در کشور هم سطح شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. اگر استارت‌آپ‌هایی که پراکنده کار می‌کنند به شرکت‌های منسجم و کسب و کار پایدار تبدیل کنیم و در نهایت ارتقای جایگاه اکوسیستم دانش‌بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور می‌شود.

شرکت‌های خلاق به طور مستقیم با مسائل اجتماعی روبه‌رو می‌شوند و زمینه پویایی اقتصادی در استان خود را فراهم می‌کنند. در واقع همه چیز از این شبکه کوچک شروع می‌شود و وقتی استارت‌آپ‌ها کنار هم قرار می‌گیرند یک اجتماع بزرگتر را به وجود می آورند و خروجی و آمار شرکت‌ها خلاق به طور مستقیم با بحث صادرات و واردات ارتباط دارد. این شرکت‌ها بر موضوع ارزآوری و به حرکت در آوردن چرخه‌های اقتصادی کشور کمک می‌کنند.

اما مهم‌ترین هدفی که در خانه خلاق داریم این است که کسب و کارهای خرد و غیررسمی به کسب و کارهای شهری پایدار تبدیل شوند. به نظر بنده دوران اینکه‌ای ایده‌ای بزرگ بدهیم منتظر نتیجه آن باشیم گذشته است. اکنون نیاز به خدمات و توسعه شهری و فرهنگ‌سازی برای رفتارهای اجتماعی داریم. معتقدیم اگر موارد گفته شده در استان کرمانشاه ارتقا یابد در کل کشور نیز شاهد بهبود خدمات شهری خواهیم بود. به همین دلیل پیشنهاد بنده به کسانی که وارد اکوسیستم استارت‌آپی کشور می‌شوند این است که سمت ایده‌های کوچک شهری بروند.

عرضه خدمات رایگان به استارت‌آپ‌های فعال در اکوسیستم

در خانه خلاق کرمانشاه شما بر چه موضوعاتی تمرکز دارید و چگونه از استارت‌آپ‌های استان خود حمایت می‌کنید؟

معتضدی: خانه خلاق و نوآوری کرمانشاه با توجه به تمرکز کشوری بر صنایع نرم و خلاق تأسیس شد. صنایع نرم وخلاق شامل هنرهای دستی، گرشگری، هنر تجسمی، انیمیشن وگیم، تولید محتوا، چاپ و نشر و … می‌شود. بر اساس سر فصلی که از سوی معاونت علمی ابلاغ شده از کسب‌وکارهای خرد و ایده‌های فعال در این حوزه حمایت می‌کنیم.

دستورالعملی که درخانه خلاق کرمانشاه داریم مانند همه اعضای اکوسیستم نوآوری است به حالت کلی ایده‌هایی که در محوریت این دستورالعمل‌ها باشد را پذیرش می‌کنیم و تحت یک دوره شش ماهه نقش پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی را انجام می‌دهیم. در واقع می‌کوشیم استارت‌آپ‌ها را با مفاهیم نظری اکوسیستم دانش‌بنیان و استارت‌آپی کشور آشنا شوند و بتوانند نسبت به موضوع خودشان این مفاهیم فعال کنند. ارائه دهندگان ایده‌ها پس از پذیرش در خانه خلاق طی یک دوره شش ماهه به صورت رایگان با مفاهیم نظری اکوسیستم آشنا شده و آموزش لازم را دریافت می‌کنند. همچنین فضای کار اشتراکی، خدمات حقوقی و طراحی برنامه تجاری و ورود به بازار ،عقد قراردادهای بنیان‌گذاری و هم‌بنیان‌گذاری، عقد قرارداد هم‌گروهی و ارتقای وضعیت کارگاهی از مجموع خدماتی است که در خانه‌های خلاق به استارت‌آپ‌ها داده می‌شود. علاوه خدمات آموزشی در دو دفتر در شهرهای کرمانشاه و تهران فضای استقرار اشتراکی و امکانات دیگر فراهم کردیم و به صورت رایگان در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهیم.

برگزاری دوره‌های پیش‌شتاب‌دهی برای استارت‌آپ‌ها

در حال حاضر چند استارت‌آپ در این خانه خلاق عضو هستند و عمده فعالیت آن‌ها در چه زمینه‌هایی است؟

معتضدی: در حال حاضر هفت گروه در خانه خلاق کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند. در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد این استارت‌آپ‌ها را به بیست گروه برسانیم. این گروه‌ها در حوزه‌های هنرتجسمی، صنایع دستی و گردشگری و تولید محتوا فعالیت می‌کنند ودوره پیش شتابدهی را پشت سرمی‌گذارند. بعد از این دوره شش ماهه اگر استارت‌آپ‌ها به هدف‌گذاری دوره پیش‌شتاب‌دهی رسیدند و از طرف هیئت داوری در کارخانه نوآوری امتیاز کافی را به دست بیاورند وارد فاز شتاب‌دهی می‌شوند. در مرحله بعد با توجه به میزان بودجه مادی و معنوی اختصاص یافته برای هر استارت‌آپ از طرف معاونت علمی این گروه‌ها ساختارسازی پایدار و پویا آغاز می‌شود.

در این خانه خلاق آمادگی لازم وجود دارد که روی طرح‌هایی که پتانسیل اجرایی بیشتری دارند سرمایه‌گذاری کنیم. سر فصلی مشخصی در دولت وجود دارد که میزان بودجه‌ هر استارت‌آپ را تعیین و کمک می‌کند خلاهای مالی این گروه‌ها در دوره شتاب‌دهی رفع شود و در واقع استارت‌آپ‌ها با این بودجه یک محصول اولیه تولید می‌کنند.

همکاری در برگزاری رویدادهای مشترک استارت‌آپی

باتوجه به لزوم ایجاد تعامل بین خانه‌های خلاق و نوآور، خانه خلاق کرمانشاه با سایر مراکز نوآوری در کشور همکاری می‌کند؟

متعضدی: در اکثر استان‌ها خانه‌های خلاق وجود دارد و در تهران خانه‌های خلاق مختلف به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و همچنین در استان‌های دیگر مثل یزد و اصفهان شاهد آن هستیم که خانه‌های خلاق تمرکز ویژه‌ای برای رونق و ارتقای جایگاه صنعت گردشگری دارند. در غرب کشور ابتدا خانه خلاق کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون کردستان و ایلام هم دارای خانه‌های خلاق و نوآور هستند.

این خانه خلاق با تهران و دیگر استان‌ها در برگزاری رویدادهای مختلف مشترک داشته است و برای مثال آخرین همکاری خانه خلاق کرمانشاه در رویداد صنعت مد و لباس بوده است. در آن رویداد نزدیک به ۱۲۰ نفر به صورت حضوری و بیشتر از ۴۰۰ نفر به صورت آنلاین حضور داشتند. در نتیجه برگزاری این رویداد یک گروه استارت‌آپی تشکیل و به عضویت خانه خلاق کرمانشاه درآمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *