وبینار چابک و اسکرام، موثر و کاربردی
توضیحات وبینار
اجایل چیزی نیست جز یه رویکرد و یه تفکر، که بر پایه 4 اصل بیانیه چابک بنا شده است. اصولی که فرهنگی ناب را در شرکت ها و تیم ها پایه گذاری خواهد کرد.
پروژه های مختلفی در سالهای طولانی در دنیا انجام شده اند. بسیاری از این پروژه ها شکست خورده و برخی نیز موفق شدند. همواره متخصصان توسعه نرم افزار به دنبال راه حل هایی برای کاهش احتمال شکست پروژه و افزایش شانس موفقیت و کیفیت آن ها هستند. روش های مختلفی در دنیا ابداع شده اند و شرکت های بزرگی از آنها استفاده می کنند. هر کدام مزایا و معایبی دارند. بزرگان توسعه نرم افزار با بررسی پروژه های مختلف به نکاتی رسیدند که به عنوان یک رویکرد در قالب بیانیه اجایل منتشر کردند. این بیانیه، در بسیاری از پروژه ها کارآمد بوده و شرکت های زیادی متناسب با پروژه های خود از آن استفاده می کنند.
و اما اسکرام یک چارچوب است که کمک خواهد کرد، در راستای اجایل حرکت کنیم.
اسکرام (Scrum) چارچوبی برای مدیریت تیمهای نرمافزاری است که باعث افزایش انعطافپذیری تیم در فرایند توسعه محصول، پیشرفت دائمی و ایجاد یک ریتم پایدار در توسعه شده و در عین حال به تیم توسعه کمک میکند که با صرف انرژی کمتر و افزایش بهرهوری، محصول و نرمافزار با کیفیتتری را توسعه دهد.
به طور خاص، تمرکز چارچوب اسکرام بر توسعه نرمافزارهایی است که بازاری ناپایدار و نیازمندیهایی متغیر دارند، مانند اپلیکیشنهای موبایل و نرمافزارهای تحت وب که در نتیجه آن تیم توسعه باید بتواند به سرعت خود را با تغییرات جدید تطبیق دهد.
در این آموزش، با یادگیری مفاهیم و تکنیکهای پیشرفته اسکرام قادر خواهید بود یک تیم اسکرام کارا و موثر ایجاد کنید. اگر مدیر تیم هستید، میتوانید افراد موثر را استخدام کرده یا منابع فعلی را به بهترین شکل سامان دهید و بر روی کیفیت نرم افزار متمرکز شوید. اگر به عنوان عضو تیم در این دوره شرکت می کنید، خواهید آموخت چگونه موثرتر و کارآمدتر باشید و محصول نهایی را به بهترین کیفیت ارائه دهید.
در این دوره ما می کوشیم، علاوه بر آموزش مباحث پایه چابک و اسکرام، به صورت ریشه و مفصل به این مبحث ورود کرده و کیفیت این فرهنگ و چارچوب را به بهترین شکل آموزش دهیم. به صورت عملی با مشکلات روبرو شده و با آموزه های چابک و اسکرام آنها را از پیش رو بردارید.
سطح این دوره مقدماتی و متوسط خواهد بود. در ادامه دوره پیشرفته نیز برگزار خواهد شد.
سرفصلهای وبینار
- مقدمه
- مفاهیم پایه فرآیند توسعه نرم افزار
- روش های مدیریت پروژه (مختصر)
- آبشاری
- V
- افزایشی
- تکراری
- …
- معایب و مزایای مدیریت پروژه های سنتی
- RUP (مختصر)
- Phases
Discipline - 3 Key Elements
- UML
- Stakeholders View Points
- Use Case
- Phases
- پیش بینی خودسازنده
- اجایل
- مقدمه و تاریخچه
- رویکرد اجایل
- بیانیه اجایل
- اصول اجایل
- مزایا و معایب اجایل
- انتخاب روش ها و چارچوب ها
- اسکرام
- مقدمه و تاریخچه اسکرام
- چارچوب کانوین
- عدم قطعیت ها
- LRM
- User Story، Task، Epic و …
- بررسی User Story, Epic, Task , RoadMap و … در Jira
- ویژگی های یک داستان کاربری خوب
- قانون پارتو
- MVP
- Bugs
- شکست سریع
- تیم اسکرام
- اندازه و ویژگی های تیم
- PO
- Scrum Master
- Development Team
- Sprint
- Iterative – Incremental
- Water-Scrum-Fall
- Scrum Board
- WIP
- Sprint Failure Conditions
- Backlogs
- Product Backlog
- Sprint Backlog
- Estimations & Story Points
- رویدادهای اسکرام
- Sprint Planning
- Daily Stand-up
- Sprint Reviews
- Retrospectives
- گزارشهای اسکرام
- محاسبه سرعت تیم و نمودار سرعت
- نمودار Burn Down
- نمودار Burn Up
- نمودار Release Burn Up
- بحثهای بیشتر
- Done Done
- برنامه ریزی انتشار
- تعهد و مشارکت
- تیم های از راه دور
- بدهی فنی
- قانون بوی اسکات
- داکیومنتها در اسکرام
- Interrupt Works
- حضور نقشهای دیگر
- جایگاه مدیر در اسکرام
- شخص غالب
- تنبیه و پاداش
دیدگاهتان را بنویسید