وزیر علوم: مباحث کارآفرینی در آموزش‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد

مباحث کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها، مباحث مربوط به کار آفرینی و آموزش‌های مهارت محور در دروس و سرفصل‌های آموزشی افزایش می‌یابد.

 دکتر محمدعلی زلفی گل پس از پایان اجلاس سه روزه روسای دانشگاه‌ها در تبریز در یگ نشست خبری حضور یافت و به سوالات خبرنگاران حوزه آموزش عالی رسانه‌های آذربایجان شرقی پاسخ گفت.

وزیر علوم در این نشست اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی برنامه‌‌های آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند، البته در حوزه‌ی مهارت‌محوری نیز باید بسته‌ی آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.

وی در ارتباط با کارآفرینی نیز افزود: تعداد دانشجویانی که در حوزه‌ی کارآفرینی فعالیت می‌کنند، باید فزایش یابد، مهارت محور کردن آن‌ها بسیار مهم است و در حوزه‌ی کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول نیاز به شتاب دهنده‌ها داریم.

به گفته‌ی وی برای افراد صاحب ایده برای تبدیل ایده‌ی خود به محصول در نظام ملی نوآوری، واحدهایی در نظر گرفته شده و افراد بدانند برای کارآفرینی چه مسیری را باید طی کنند.

دکتر زلفی گل خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف کرآفرینی در کشور باید سند نظام نوآور داشته باشیم؛ اخیراً نظام نوآوری به این نتیجه رسیده است که برای کارآفرینی نیاز به شتاب دهنده دارد و ما دنبال وصل حلقه‌هایی از جمله مراکز رشد و نوآوری، شتاب دهنده‌ها، هسته‌های رشد و مراکز دانش بنیان به یکدیگر هستیم.

وی یادآور شد: نظام ایده‌ها و نیازها را تحت عنوان «نان» طراحی و رونمایی کرده‌ایم و به منظور افزایش بهره‌وری و ارتقاء کیفیت دانش، دروه‌های سه ماهه‌ای را برای اساتید در زمینه‌ی فلسفه تعلیم و تربیت، تعامل با دانشجو، روش اندازه گیری آموخته‌های دانشجو، منش و رفتار استادی و پاسخگو بودن استاد را برای اساتید برگزار می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همسان سازی حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت نیز اظهار کرد: ما در بحث همسان سازی حقوق اساتید وزارت بهداشت و وزارت علوم طبق مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم و البته با توجه به پیگیری موضوع از سوی رئیس جمهوری و معاون اول، امیدوار به حصول نتیجه هستیم.

وی افزود: قانون جهش تولید نیز ظرفیتی را ایجاد کرده است و در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، این قانون را بررسی می‌کنیم و ظرفیت‌های آن ارائه می‌شود در این قانون، صنایع هزینه‌ی مالیات خود را در دانشگاه‌ها صرف کنند و در مقابل از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل اول و اساسی کشور ما بیکاری است و باید مطابق تخصص دانشجویان شغل آفرینی کنیم؛ و همه ارکان اداری و اقتصادی کشور تلاش کنند افراد در رشته های تخصصی خود شغل متناسب پیدا کنند.

وی در پایان با اشاره به جایگاه علوم انسانی در مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارائه‌ی راه حل برای اداره بهتر جامعه تاکید کرد: نخبه‌ترین دانش آموزان را در دنیا به سمت علوم انسانی سوق می‌دهند چراکه قرار است آینده و سرنوشت اداره‌ی جامعه‌ی خود را به این نسل بسپارند، در کشور ما نیز ضرورری است در دوره‌ی دبیرستان گرایش و هدایت دانش آموزان مستعد به سمت رشته‌های علوم انسانی سوق داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *