چارچوب ۴ مرحله ای برای ایجاد فرهنگ کوچینگ

فرهنگ کوچینگ

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

چارچوب ۴ مرحله ای برای ایجاد فرهنگ کوچینگ:

کوچینگ به عنوان یک ابزار مهم برای ایجاد انگیزه و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به اهداف خود و ایجاد رشد مداوم شغلی مورد استفاده قرار می گیرد. فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) آن را اینگونه تعریف می‌کند: «همکاری با مشتریان در یک فرآیند تفکر برانگیز و خلاقانه بطوریکه آنها را تشویق می‌کند تا پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خود را به حداکثر برسانند».

بسیاری از سازمان ها مزایای کوچینگ را درک کرده اند و اجرای فرهنگ کوچینگ را آغاز کرده اند. بنابراین، فرهنگ کوچینگ دقیقاً چیست؟

فرهنگ کوچینگ زمانی وجود دارد که یک سازمان چنین رویکردی را به عنوان یک جنبه کلیدی از استراتژی رهبری و توسعه خود درک کرده و از آن استقبال کند. رهبران، مدیران و کارکنان از مهارت‌ها و تکنیک‌های کوچینگ برای ایجاد انگیزه و تسریع رشد استفاده می‌کنند و یک محیط حمایتی با عملکرد بالا ایجاد می‌کنند.

فرهنگ کوچینگ کارکنان را برای یادگیری و رشد در مکانی امن حمایت و توانمند می‌سازد. بنابراین ایمنی روانی ایجاد می‌کند که به نوبه خود بهره‌وری و عملکرد را بهبود می‌بخشد و به حفظ کارکنان کمک می‌کند.

رهبرانی که  هوش هیجانی بالایی (EQ) دارند، الهام‌بخش و برانگیزاننده ی کارکنان خود هستند. با این کار، کارمند بصورت اختیاری برای بهبود عملکردش تلاش می کند. تلاش اختیاری اصطلاحی است که در ارتباط با مشارکت کارکنان استفاده می شود. کارمندان بسیار متعهد تمایل دارند تلاش های اختیاری بالایی را انجام دهند. آنها به طور معمول مایلند بیش از حداقل مورد نیاز تلاش کنند.

برای نشان دادن این مفهوم، به یک رهبر خوب فکر کنید که تأثیر بسیار مثبتی بر شغل شما داشته است. وقتی در کنار این شخص بودید چه احساسی داشتید؟ این تأثیری است که او روی شما گذاشته است. اکنون به رهبر بدی که در حرفه خود با آن برخورد کرده اید فکر کنید، کسی که به خصوص دشوار یا چالش برانگیز بوده است. وقتی در کنار آن شخص بودید معمولاً چه احساسی داشتید؟ برای هریک از آن ها چقدر بطور اختیاری تلاش کردید؟ تأثیری که هر یک از رهبران روی شما می گذاشت، به احتمال زیاد بر روی انگیزه ی شما برای کار کردن و ماندن در سازمان تاثیر می گذارد.

یک چارچوب ۴ مرحله ای:

سازمان‌هایی که فرهنگ مربیگری موفقی را اتخاذ می‌کنند، کارکنانشان حس وفاداری قوی نسبت به شرکت پیدا می کنند. این چارچوب چهار مرحله ای را برای ایجاد فرهنگ کوچینگ در سازمان خود در نظر بگیرید:

  1.  از بالا شروع کنید

ایجاد یک فرهنگ مربیگری از سطوح بالای سازمان شروع می شود. رهبران ارشد می توانند با یکدیگر همکاری کنند و چشم اندازی برای شرکت در مورد آنچه برای ایجاد یک تغییر فرهنگ لازم است و نحوه حفظ آن پس از تأسیس ایجاد کنند. علاوه بر این، زمانی که رهبران ارشد مربیگری را دست اول تجربه می‌کنند، نه تنها خودشان از مزایای آن بهره می‌برند و آن را بهتر درک می‌کنند، بلکه فداکاری و اهمیت مربیگری خود را به بقیه کارکنان نشان می‌دهند.

  • ترویج تدریجی فرهنگ جدید

پس از اینکه رهبران ارشد مشخص کردند که چه تغییر فرهنگی مورد نیاز است، رهبران سطوح میانی توپ را به دست می گیرند. مدیران با فعالیت های روزمره کاملا درگیر  هستند و تاثیر مستقیمی بر موفقیت و عدم موفقیت برنامه ها در سازمان دارند. با حمایت رهبران ارشد، مدیران سطح میانی می توانند خلاقیت خود را از طریق کوچینگ توسعه دهند و موثرترین راه ها را برای شروع اعمال تغییرات و بهبودهای مورد نیاز کشف کنند. سپس می توانند افراد با عملکرد بالا را که کاندیدای عالی برای مربیگری هستند را شناسایی کنند تا برای رشد در مسیر شغلی و قرارگیری در مسیر رهبری از آن ها بهره ببرند.

  • پیاده سازی یک مدل کوچینگ

همانطور که رهبران و افراد مربیگری را تجربه می‌کنند، می‌توانند تمرین‌های خاصی را در جلسات فردی و تیمی و گفتگوهای عملکردی اجرا کنند. از جمله:

  • سوال پرسیدن.
  • تمرین گوش دادن فعال
  • دادن و دریافت بازخورد.
  • ایجاد اهداف و برنامه های عملیاتی.
  • ایجاد مسئولیت پذیری

هنگامی که اهداف و برنامه های عملیاتی تدوین شد، با روش های سرگرم کننده و متفکرانه به افراد در مسیر رسیدن به اهدافشان، کمک کنید. آیا برنامه ای برای شناسایی کارکنان در سازمان شما وجود دارد؟دریابید که چه چیزی به کارکنان شما انگیزه می دهد و به آنها پاداش دهید. وقتی تیم‌ها با هم کار می‌کنند و از یکدیگر برای اهدافشان حمایت می‌کنند، نه تنها فرهنگ مربیگری ایجاد می‌کنند، بلکه تیم‌های قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتری نیز می‌سازند.

از تجربیات سازمان هایی که فرهنگ کوچینگ در آن برقرار شده است، می توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • بهره وری بیشتر.
  • کاهش فرسایش کارکنان.
  • افزایش مشارکت کارکنان.
  • رشد درآمد.
  • تعلق قوی و محیطی فراگیر…

ایجاد فرهنگ مربیگری یک شبه اتفاق نمی افتد. زمان و فداکاری می خواهد هنگامی که هر رهبر در سازمان متعهد و متعهد به ایجاد یک فرهنگ مربیگری مثبت، قوی و قابل اعتماد باشد، روابط قوی تری تکامل خواهد یافت. حفظ فرهنگ مربیگری منجر به رهبران قوی، توانمند و موفق خواهد شد که به نوبه خود سازمان را برای ادامه رشد و شکوفایی تقویت و توانمند می کنند.

اگر آماده هستید سازمان خود را برای بهتر شدن متحول کنید، این چارچوب چهار مرحله ای را برای سرمایه گذاری روی رهبران فعلی و آینده خود از طریق کوچینگ در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *