چگونه برندمان را ثبت کنیم؟ (بخش دوم)

برند2

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

به نقل از میدون در بخش اول این یادداشت به چگونگی مراحل اخذ برند پرداختیم؛ حال در این بخش می خواهیم دو مورد مهم دیگر را بررسی کنیم؛ مدت اعتبار گواهی و اقداماتی که باید در زمان رد تقاضای ثبت برند انجام داد.

ثبت برند، مرحله مهمی برای یک کسب و کار است؛ مشتریان، شما را با برند و نام تجاری تان می شناسند، شما را با این نام به یکدیگر معرفی می کنند، برند ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب ایجاد کرده و باعث وفاداری آنها می شود و… هزاران هزار مزیت دیگر که اهمیت وجود یک برند خوب را مشخص می کند. در روند دریافت و تایید برند (مانند هر مجوز دیگری)، فراز و فرود زیاد است؛ اما یک کارآفرین واقعی باید همیشه برای حرکت رو به جلو و رسیدن به اهدافش، یک کفش آهنی همراه خود داشته باشد!!

چه زمانی درخواست ثبت برند از سوی سازمان ثبت اسناد رد می شود؟

  1. در عنوان و یا تصویر علامت، نکات ضروری و قانونی رعایت نشده باشد.
  2.  پس از بررسی توسط سازمان، موردی مشابه و یا عین علامت درخواستی، قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد.
  3.  (در کمتر مواردی) بخشی از کالاها و یا خدمات ارائه شده قابل ثبت نباشد که در این صورت ابلاغیه رد بخشی از موارد خواسته شده در درخواست، صادر خواهد شد.

زمانیکه تقاضای ثبت برندمان را رد کردند، چگونه اعتراض کنیم؟

سازمان ثبت اسناد ظیفه دارد قبل از پذیرش تقاضای ثبت برند، آنرا به دقت بررسی کند:

  • تقاضانامه مطابق اصول و قوانین موجود تنظیم شده؟
  • جزء علائم ممنوعه است؟
  • شباهتی با علامات ثبت شده قبلی ندارد؟

چنانچه کارشناسان تشخیص دهند که علامت دارای شرایط لازم برای ثبت نیست و از موارد اشاره شده عدول کرده، می توانند تقاضای ثبت برند را رد کنند. البته برای حفظ حقوق اشخاص در برابر تصمیمات، در آخرین بخش ماده7 قانون ثبت علائم و اختراعات بیان شده:

در صورت رد تقاضای ثبت برند، علت یا علل رد باید بصورت واضح و شفاف برای ابلاغ به شخص متقاضی ذکر شود. تا فرد بتواند اعتراض نامه خود را برای سازمان ارسال کند.

اعتبار گواهی ثبت برند چند سال است؟

پس از اینکه موفق به ثبت نام تجاری تان شدید، می توانید تا ده سال پس از تاریخ ارائه تقاضانامه، از اعتبار آن مطمئن باشید. این مدت زمان با درخواست متقاضی برای دوره های متوالی قابل تمدید است البته به شرط پرداخت هزینه ای از پیش تعیین شده…

دو نکته مهم در رابطه با قوانین ثبت برند

  1. برای باطل کردن برند، باید به دادگاه مراجعه کرده و درخواست باطل نمودن گواهی ثبت برند را به آن ارائه کنید.
  2. رسیدگی به جرائم ناشی از عدم اجرای قوانین و آئین نامه ی اجرایی آن، طبق ماده ی 59، در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *