کارآمدی سیستم آموزشی به میزان اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است

رییس داشنگاه فنی و حرفه ای

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای:
کارآمدی سیستم آموزشی به میزان اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه نتیجه گرا بودن دانشگاه بسیار مهم است، گفت: کارآمدی سیستم آموزشی به برون‌داد آن و میزان دستاوردهای دانشگاه در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است.

دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۰ مهرماه در مراسم بازدید و انتقال تجربه طرح تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با عنوان «برند ملی» که با حضور جمعی از روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای و اعضای هیأت علمی مراکز در دانشکده فنی و حرفه ای انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی پیگیر راه‌اندازی رشته‌های دبیر فنی است که با عنایت به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی فقط برخی از دانشگاه‌های مجاز به ارائه این رشته‌ها هستند، گفت: این دانشگاه در حال امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی است که از همکاری و فرصت‌های متقابل استفاده کرده و از تجربیات متقابل بهره گیرد.

وی با بیان اینکه نتیجه گرا بودن دانشگاه بسیار مهم است، افزود: کارآمدی سیستم آموزشی به برون‌داد آن و میزان دستاوردهای دانشگاه در اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان است. ۲ مکتب برنامه‌ریزی وجود دارد، نگاه از درون به بیرون که رایج تر است و دیدگاه بیرون به درون که نگاه فراکنشی تحول‌زا است به خصوص در دانشگاه‌هایی که وارد نسل‌های چهارم و پنجم شده‌اند و سیستم‌ آموزشی خود را مطابق با نیازهای مختلف اجتماع اصلاح می‌کنند. دانشگاه‌هایی که درگیر مسائل داخلی شدند عقب افتادند چراکه اثر اجتماعی فارغ‌التحصیلان صرفا تولید مقاله نیست بلکه تاثیرگذاری بر اشتغال، مواجه با بحران‌ها، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه بیان کرد: دیدگاه‌ها باید تغییر پیدا کنند، به نقل از شهید تهرانی مقدم “با توجه به امکانات و بودجه مدیریت کردن هنر نیست”، باید فراتر حرکت کرد و در قبال اشتغال دانشجویان مسئولیت پذیر شد. بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری: “در جمهوری اسلامی، هرکجا که قرارگرفته اید، همان جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه کارها به شما متوجه است.

صالحی‌عمران با اشاره بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در سال نزدیک به ۳۰تا ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل دارد، خاطرنشان کرد: شاخص‌های ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور باید تغییر کند و به تدریج وارد حوزه اشتغال‌ شود، باید برروی تک تک صنایع بزرگ و کوچیک تمرکز کرد، هر استاد در آموزش خود نگاهی به اشتغال داشته باشد که کلاس امروز چه تاثیری روی حرفه، اشتغال و بهره وری دارد.

وی در پایان تاکید کرد: اثر اجتماعی فارغ التحصیل دانشگاه صرفا تولید مقاله نیست، شاخص اثر بخشی دانشگاه تأثیر گذاری بر اشتغال، مواجه با بحران ها، مسئولیت اجتماعی، فرهنگی است.

گفتنی است معاونین اداری، مالی و مدیریت منابع، آموزشی و پژوهش و فناوری در برنامه پرسش و پاسخ این مراسم برنامه‌های عملیاتی هر معاونت را تشریح کرده و به سوالات مطروحه پاسخ دادند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *