دانش‌بنیان‌ها برای دریافت مجوز آموزش با مشکلات زیادی مواجه هستند

مجوز اموزش

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

افشین بهمرام مهربان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیانی که برای دریافت مجوزهای آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای یا دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه هستند زیرا در این زمینه دستورالعمل‌های دقیق و شفافی وجود ندارد.

تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان با داشتن سابقه چند ساله در حوزه فعالیت خود و جذب افراد متخصص علاوه بر انجام پروژه‌های صنعتی در زمینه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند.

سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان دستگاه متولی صدور مجوز راه‌اندازی و تأسیس مراکز آموزش مهارت‌های حرفه‌ای قوانین مشخصی را برای متقاضیان ایجاد آموزشگاه تعیین و اعلام کرده است. اگرچه هم اکنون تعداد زیادی مرکز آمورشی وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های دارای مجوز قانونی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند ولی برخی از فعالان اکوسیستم دانش‌بنیان کشور معتقدند اخذ مجوز برای دانش‌بنیان‌ها با پیچیدگی زیادی همراه است و این شرکت‌ها به راحتی قادر به آموزش مهارت‌های تخصصی نیستند.

یکی از سریع‌ترین و بهینه‌ترین روش‌های انتقال مهارت و افزایش سطح تخصص در جامعه به‌کارگیری ظرفیت‌های افزاد متخصص در حوزه‌های متنوع صنعتی است و بررسی‌ها نشان داده‌اند دانش‌بنیان‌ها با ورود به حوزه آموزش فاصله ایجاد شده بین صنعت و مراکز مهارت‌آموزی را کاهش داده و در مدت زمانی کوتاه جوانان مستعد آماده نقش‌آفرینی در چرخه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شوند. در همین رابطه و با افشین بهمرام مهربان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت‌وگو کردیم. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را مشاهده می‌کنید.

عدم وجود قانونی شفاف برای فعالیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه آموزش

افشین بهمرام مهربان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت مجوز‌های آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای یا دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اما در این زمینه دستورالعمل‌های دقیق و شفافی وجود ندارد.

وی افزود: دولت می‌تواند دستور دهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری خود مجوز دریافت کرده و سپس برای دانشجویان دانشگاه‌های کشور مباحثی را آموزش دهند؛ چرا که در این زمینه متخصص هستیم و باید از برخی بروکراسی‌های اداری معاف می‌شدیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه اتوماسیون صنعتی تصریح کرد: هم اکنون مهاجرت از سمت دانشجویان و اعضای هیئت علمی به شرکت‌های دانش‌بنیان رسیده که به صورت گروهی از ایران مهاجرت می‌کنند. در واقع، کم‌توجهی دولت به شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه مشکلاتی زیادی را ایجاد کرده است. البته وظیفه دولت موضوع دیگری است و حتی دانش‌بنیان‌ها انتظار کمک، وام و تسهیلات از دولت را ندارند.

بهمرام مهربان ادامه داد: برلی مثال حمایت‌ها می‌تواند به اینصورت باشد که دولت بگوید کالا‌های دانش‌بنیان شرکت‌ها و خدمات آن‌ها عاملی است که می‌توانند تا ۳ سال معاف از پرداخت مالیات باشند و سپس اگر تولید محصولات شرکت‌ها ادامه نداشت بگوید که باید مالیات‌ها را پرداخت کنیم.

چالش شرکت‌های دانش‌بنیان برای فعالیت در مناطق مسکونی

وی عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق قانون مجاز هستند که کار‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی خود را در مناطق مسکونی هم انجام دهند و نیاز به فعالیت اجباری در مناطق اداری نیست. در صورتی که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه با شهرداری دچار مشکل هستند و مستندات را بهانه می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: مجوز چند کالای دانش‌بنیانی برای تولید را دریافت کرده ایم ولی ثبت برند در ایران مشکلات خاص خود را دارد در هر صورت برای جلوگیری از کپی محصولاتمان در پروسه طولانی توانستیم پس از ۳ ماه کالا‌های خود را ثبت کنیم.

بهمرام مهربان گفت: باید به افراد و شرکت‌های کوچک در حوزه دانش‌بنیان اعتماد شود تا آن‌ها در کنار هم بتوانند تجهیزات و امکانات بزرگی ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *