رییس سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان ۲ پیشنهاد ارائه کرد

صادرات محصولات دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

رییس سازمان توسعه تجارت با ارایه دو پیشنهاد ویژه برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان، گفت: تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان توسعه، معاون فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه های مسوول و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری صادرات محصولات دانش‌بنیان، زمینه‌ساز توسعه صادرات این محصولات می‌شود.

«علیرضا پیمان‌پاک» با حضور در بیستمین اجلاس سالانه و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس در سخنانی به موضوع صادرات محصولات دانش‌بنیان پرداخت.

وی به توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: رییس جمهور شخصاً پیگیر موضوع توسعه صادرات است و همین موضوع سبب بروز تفاوت‌ها با گذشته شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: زمانی‌که به آمار صادرات غیر نفتی متوجه متغییر بودن این آمار و زیاد و کم شدن آن می‌شویم. علت این حرکت سینوسی این است که ما نتوانسته‌ایم در بازارهای جهانی حضوری پایدار داشته باشیم.

وی افزود: صادرات‌مان روی محصولاتی تنظیم شده بود که یا با وضع قوانین کشور مقصد و یا با مصوبات ستاد تنظیم بازار داخل دچار تغییر می‌شد؛ بنابراین باید تمرکزمان را روی محصولاتی قرار دهیم که بر اساس مزیت‌های رقابتی‌مان در حوزه‌هایی مانند محصولات دانش بنیان، متمرکز شده است.

پیمان‌پاک خاطرنشان کرد: ما از ابتدای فعالیت در سازمان توسعه تجارت، ۲ موضوع را در اولویت گذاشتیم. اول سعی در برطرف کردن موانع پیش روی تجار داشتیم که کار سختی هم بود و دوم اینکه دنبال پیدا کردن بازارهای پایدار رفتیم.

وی با اشاره به عدم شناخت تجار کشورهای مقصد از محصولات فناورانه و صنعتی ایران تاکید کرد: این یکی از مشکلات اصلی‌مان در پیدا کردن بازار پایدار بود. به‌طور مثال کشور روسیه به ایران نگاه کشاورزی داشت و تنها محصولی که از ایران به دنبال واردات آن بودند، محصولات کشاورزی بود. اما زمانی‌که در مراودات شکل گرفته محصولات فناورانه و صنعتی را به آنها معرفی کردیم، ۶۸ درصد صادرات‌مان به روسیه تبدیل به محصولات صنعتی و فناورانه شد، درحالیکه در گذشته ۸۰ درصد صادرات را محصولات کشاورزی تشکیل می‌داد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در معرفی محصولات خود به جهان ضعف داریم، یادآور شد: رفع این ضعف در دستور کار سازمان توسعه تجارت است. راهکار حضور پایدار در بازارها، تولید مشترک با کشورهای دیگر است. این اقدام آغاز شده و در عمان، روسیه، بلاروس و سایر کشورها در حال انجام است.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط تولید مشترک لوازم خانگی در عمان تصریح کرد: ایجاد خطوط مشترک هم سبب حضور دائم در بازار آن کشور می‌شود و هم می‌توانیم از پیمان‌های تجاری این کشورها برای صادرات به سایر کشورها استفاده کنیم.

پیمان‌پاک همچنین به صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: خدمات فنی و مهندسی یعنی صادرات دانش و فناوری و همینطور زمانی که مثلا یک نیروگاه توسط شرکت‌های ما ساخته می‌شود، موضوع تامین قطعات نیز به حضور پایدار در بازار می‌انجامد.

به گفته وی صادرات خدمات فنی و مهندسی از ۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ در سال ۹۹ به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافته بود که با تلاش‌های دولت سیزدهم این میزان به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در اولویت مشوق‌های صادراتی قرار دارند، خاطرنشان کرد: سعی کردیم امسال علاوه بر تامین رقمی بیشتر نسبت به گذشته و اختصاص آن به این شرکت‌ها بتوانیم کمک حال آنها باشیم.

وی همچنین به اجرای پروژه‌های مشترک با ITC با اولویت شرکت‌های دانش بنیان، تصریح کرد: اعزام هیأت‌های تجاری به کشورهای دیگر و شرکت در نمایشگاه جیتکس با هزینه ITC از دیگر اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت است.

پیمان‌پاک با مهم خواندن موضوع ارائه خدمات بیمه‌ای در صادرات محصولات دانش بنیان تاکید کرد: از آنجاکه صادر کننده و واردکننده این محصولات اولین معامله‌های خود را انجام می‌دهند، نگرانی‌هایی در موضوع ضمانت دریافت کالا و پول را دارند که در این زمینه صندوق ضمانت با ارائه خدمات بیمه‌ای می‌تواند جایگزین مناسبی برای LC باشد؛ کما اینکه این سیستم اکنون به تعدادی از کشورها راه‌اندازی شده و تجار از آن بهره می‌برند.

وی در پایان با ارائه ۲ پیشنهاد برای رونق صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت: تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان توسعه، معاون فناوری ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مسوول و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری صادرات محصولات  دانش‌بنیان به توسعه صادرات این محصولات می‌انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *