پرداخت ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در دستور کار

صولت مرتضوی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

وزیرکار گفت به دنبال این هستیم تا چهار ماه آینده بتوانیم ۱۱تا ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی جذب و به روستاییان و عشایر پرداخت کنیم.

به نقل از تسنیم، کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برگزار شد.

 سید صولت مرتضوی, وزیرکار در این جلسه با اشاره به اینکه جامعه هدف ما روستایی ها و عشایر هستند که به عبارتی جامعه ای هستند که بهره وری بالایی دارند گفت: مطابق گزارش سازمان برنامه و بودجه 75 درصد این برنامه به هدف اصابت کرده است که این مسئله مهمی است.

 وزیرکار با اشاره به اینکه باید از ظرفیت تعاونی ها در اجرای طرح اشتغال روستایی بهره برده شود گفت: در روستاها باید فرهنگ تعاونی را ترویج و رشته ها و مشاغل را در قالب تعاونی ها در مقیاس بزرگ یکپارچه کرد.

 وی درباره پرداخت تسهیلات گفت: به دنبال این هستیم که تا 4 ماه آینده بتوانیم 11 تا 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستاییان و عشایر جذب و پرداخت شود.

 وی با اشاره به اینکه سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی از قبل مانده که باید اختصاص یابد افزود: سایر مبالغ باید توسط نهادهای متولی اختصاص و از طریق بانک ها به روستاییان و عشایر پرداخت شود تا با اعطای تسهیلات و خدمات رسانی لبخند رضایت را بر لبان روستاییان جاری کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه تسهیلات تبصره 16 در اختیار نهادهای حمایتی از جمله امداد امام خمینی و بهزیستی قرار گرفته است، گفت: از رهبر معظم انقلاب به‌منظور برداشت 10درصدی از صندوق برای طرح های عمرانی اجازه گرفته شده است که سازمان برنامه از موفقیت این طرح های اشتغالزایی روستایی گزارشی تنظیم کنند تا به رییس جمهور ارائه کنیم و تسهیلاتی از این محل برای طرح های روستاییان جذب کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات روستایی منجر به ایجاد اشتغال شود، گفت: یکی از محوری ترین وظایف این وزارتخانه ساماندهی اشتغال است. ایجاد اشتغال بستر عزت مردم را فراهم می کند و همه باید خدمتگذار مردم باشیم.

مرتضوی با تأکید بر اینکه  اگر نیاز به مصوبه ها و اصلاح قوانین است باید در دستور کار قرار گیرد  افزود:علاوه بر اینکه نظارت ها باید تقویت شود, نهادهای متولی با هماهنگی یکدیگر تسهیلات اشتغالزایی را تسهیل کنند.

* جزئیات مصوبات کارگروه اشتغال روستایی

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه با اشاره به مصوبات گفت:  آیین نامه اجرایی قانون اشتغال روستایی نیازمند اصلاح بود که امروز انجام شد و از جمله مصوبات مهم در این جلسه افزایش سرانه اشتغال به ازای هر شغل حداکثر به مبلغ 3000 میلیون ریال بود.

 وی ادامه داد: دیگر مصوبه مهم این جلسه تخصیص مانده اعتبار ارزی53.7 میلیون دلار  توسط صندوق توسعه ملی بود که با سهم موسسات عامل بالغ بر 3000 میلیارد تومان می شود.

به گزارش تسنیم، جزئیات مصوبات امروز به شرح زیر است.

با توجه به تغییرات و تکانه های اقتصادی در سال 1400 و 1401پیشنهاد اصلاح دستورالعمل اعطای تسهیلات تکمیلی تا سقف40 درصد توسط هیات عامل صندوق توسعه ملی

 تصویب اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون اشتغال روستایی و عشایری مصوب در سال 96 برای ارسال به  هیات وزیران برای تصویب  نهایی و ابلاغ

تخصیص مانده اعتبار ارزی53.7 میلیون دلار  توسط صندوق توسعه ملی که با سهم موسسات عامل بالغ بر 3000 میلیارد تومان خواهد شد.

افزایش سرانه اشتغال به ازای هر شغل حداکثر به مبلغ 3000 میلیون ریال

امکان پرداخت تسهیلات به طرح های که بخش بزرگی از زنجیره تولید را پوشش می دهند به تشخیص کارگروه ملی و تا سقف 300 میلیارد ریال

امکان جابه جایی بخش های هدف مصوب سازمان برنامه و بودجه کشور به شورای برنامه ریزی استان ها و بر اساس پیشنهاد کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری

کلیه دستگاه های اجرای به ویژه سازمان های حمایتی ملزم به ارائه گزارش عملکرد به صورت دوره ای  به وزارت تعاون,کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *