کلثوم فاضل: نرخ بیکاری زنان خراسان رضوی بیشتر از مردان است

بیکاری زنان

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

 معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در زنان خراسان رضوی بیشتر از مردان است، در حالیکه دانش‌آموختگان زنان جمعیت بیشتری را شامل می‌شوند.

 به نقل از ایرنا، «کلثوم فاضل» افزود: نرخ بیکاری زنان در خراسان رضوی طبق اعلام مرکز آمار ایران در تابستان امسال ۱۸.۹ درصد گزارش شده است.

وی بیان کرد: نرخ بیکاری فصلی استان در تابستان امسال ۷.۲ درصد گزارش شده که نرخ بیکاری مردان ۵.۲ درصد و نرخ بیکاری زنان ۷.۲ درصد بوده است.

فاضل اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ویژه ای برای افزایش اشتغال خاص زنان ندارد، برنامه های این وزارتخانه و سهمی که برای استانها در ایجاد اشتغال تعیین می‌کند، کلی است و برای زنان یا مردان تفکیک نشده است.

وی بیان کرد: اینکه بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در حوزه زنان در کل کشور و همچنین این استان بیشتر از مردان است، به دلیل سهم بیشتر زنان از جمعیت دانش آموختگان نسبت به مردان می‌باشد.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: از سوی دیگر نرخ مشارکت اقتصادی نیز در نرخ بیکاری اثرگذار است، به طوریکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در خراسان رضوی از نرخ مشارکت اقتصادی مردان بیشتر بوده لذا به همان نسبت نرخ بیکاری زنان نیز افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی در تابستان امسال ۴۲.۴ درصد بوده که این نرخ برای مردان ۷۲.۵ درصد و برای زنان ۱۲.۳ درصد گزارش شده است.

فاضل با بیان اینکه پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در زنان عوامل زیادی دارد، گفت: یک دلیل می‌تواند مسائل فرهنگی و خرده فرهنگها باشد، دلیل دیگر بانوان مجرد شاغل یا تحصیل کرده‌ای هستند که پس از ازدواج نمی‌خواهند جویای کار باشند و از جمعیت فعال اقتصادی استان خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: اما در عین حال زنان خودسرپرست و سرپرست خانواری هستند که ناگزیر به فعالیت و داشتن شغل هستند و بخشی از آنان در زمره جویندگان شغل نیز به شمار می‌روند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: این طرح کلی بوده و تفکیک جنسیتی ندارد، در این طرح دانشجویان در محیط واقعی کار قرار می گیرند تا شناختی بین کارورز و واحد پذیرنده ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۲۲۸ نفر در طرح کارورزی مزبور شرکت کرده اند، افزود: در این طرح زنان و مردان سهم یکسانی دارند که این موضوع شانس استخدام آنان را افزایش می‌دهد.

فرصت‌های اشتغال برای زنان به تناسب مردان باید فراهم شود

رییس کمیسیون مسوولیتهای اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این خصوص معتقد است: اکنون جمعیت ایران به حدود ۸۴ میلیون نفر رسیده و ۵۰ درصد از جمعیت آن را زنان تشکیل می دهند که باید فرصتهای اشتغال به تناسب مردان برای آنان فراهم شود.

محسن شرکا افزود: از جمعیت زنان ایران حدود ۱۶ درصد قبل از انقلاب به دنیا آمده و ۸۰ درصد در زمره متولدهای بعد از انقلاب هستند، آمار خروجی دانشگاه های ایران از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ نیز نشان می دهد که تعداد دانشجویان زن ۲۰ هزار نفر بیشتر از دانشجویان مرد است.

وی بیان کرد: اما نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان در جامعه ایرانی بیشتر است، در حالیکه رشد تحصیلات زنان بیشتر از مردان بوده و فرصتهای اشتغال بیشتری برای آنان باید وجود داشته باشد.

رییس کمیسیون اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: نباید از ظرفیت و رشد بلوغ فکری و اجتماعی زنان ایرانی در جهان بینی و اقتصاد و سایر حوزه‌ها غافل شد، آیا بخش اعظمی از جامعه همچنان بایستی در خلوت بماند و به ظرفیت آنان که رشد و بلوغ بسیار زیادی در بخش‌های مختلف نسبت به سال ۱۳۵۷ داشته است، توجهی نشود!

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در زنان خراسان رضوی بیشتر از مردان این استان است که علت اصلی آن را پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان می‌دانند در حالی که میزان تحصیلات آنان و خروجی شان از دانشگاه‌ها بیشتر از مردان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *