اولین نشست از رویداد «کافه کارآفرین» برگزار شد

فرهنگ کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

اولین نشست از رویداد «کافه کارآفرین» دانشجویان ذیل طرح هماهنگ «نوآفرین» با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی در میان دانشجویان توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.

به نقل از ایسنا، در این رویداد فرهنگی که در قالب «کافه کارآفرین» برگزار شد، محمدرضا شمشیرگر، کارآفرین برتر و مدیر دفتر نمایندگی ایران در سازمان بین‌المللی دانشگاهیان  (ISIC) تجارب کارآفرینی خود را در قالب «هفت داستان از تجربیات کارآفرینی» ارائه داد. هفت داستان از تجربیات کارآفرینی این کارآفرین و مدرس حوزه کارآفرینی شامل داستان‌های «پیش‌نیاز»، «انگیزه و اجبار»، «درس با کار»، «۱۰سال اول»، «شبکه ارتباطات»، «۱۰ سال دوم» و «سرمایه‌ها» بود.

شمشیرگر در داستان اول از زندگی کاری و تحصیلی خود خاطراتی را بازگو کرد و افزود: مباحثی که در این نشست مطرح می‌کنم، بیش از آنکه جنبه تئوری داشته باشد، از نگاه تجربی بیان خواهدشد. اگرچه، تجارب هر دهه متناسب با شرایط اقتصادی، زیرساخت‌ها و… متفاوت است اما استفاده از تجارب در جهت پیشبرد کسب‌وکار بیش از تئوری‌های آزموده نشده به کار افراد می آید. از این رو بازگو کردن تجارب در قالب داستان موجب فهم و الگوبرداری بهتر می‌شود.

وی در داستان دوم از واقعیت‌های کارآفرینی و سختی‌های پیشرفت کار و داشتن نمونه کار و به نوعی خاک صحنه را خوردن و انگیزه ادامه دادن، پرداخت و با اشاره به مثالی از پیشرفت تحصیلی در رشته پزشکی افزود: کسب‌وکارهای موفقی که پایدار باشند، بسیار سخت و کم به‌دست می‌آید.

در ادامه در داستان سوم، سختی‌های این مسیر و شرایط همزمانی کار و تحصیل را بررسی کرد و تاکید کرد عملگرایی لازمه کارآفرینی است و نمی‌توان هم زمان به درس و کار اولویت یکسانی داد. وی همچنین به سرمایه‌هایی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز است اشاره کرد و افزود: در سازمان دانشگاهیان کشور تا به الان هزار شرکت برای دانشجویان کارآفرین ثبت شده است.
شمشیرگر در داستان چهارم و پنجم از بازه‌های زمانی خروجی کسب وکارها صحبت کرد و افزود: ۱۰ سال اول کسب و کارها سوددهی منفی محسوب می‌شود و از ده سال دوم است که به سوددهی معقول می‌رسند. آنچه که مهم است این است که کسب وکارها تعادل توسعه خود را حفظ کنند.

در داستان ششم از نوآوری در ارائه محصول یا خدمت، دلایل برتری یک کسب‌ وکار بر رقبا و اصول موفقیت در ارتباطات و توسعه ارتباطات به عنوان رمز ماندگاری کسب وکار نام می‌برد. وی در داستان آخر از انواع مدل‌های کسب وکار، انواع هزینه ها و سرمایه‌های لازم در این مسیر صحبت کرد و افزود: اگر کارآفرین، درآمد بالا داشته باشد، باید سرمایه‌های خود را خرج کار خود کند. وی همچنین از سرمایه‌های غیرمالی همچون خانواده، شبکه ارتباطات، دانش و مهارت، ویژگی‌های شخصیتی صحبت کرد و از سرمایه انسانی به عنوان مهمترین عنصر در کارآفرینی نام برد.

طرح هماهنگ «نوآفرین» در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و گفتمان‌سازی آن و حمایت از ایده‌های دانشجویان برای اولین بار در ۱۰ شعبه سازمان دانشجویان ایران در سراسر کشور در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *