جزئیات نحوه پرداخت تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید

صندوق کارافرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا:

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان برای مشاغل خرد گفت:از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۷هزار طرح در کشور از حمایت این صندوق بهره مند شده است. برای این طرح‌ها بیش از ۶هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

نعمت الله رضایی, مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، با اشاره به موضوع اشتغالزایی، رونق تولید و افتتاح 16هزار طرح اشتغالزایی گفت:  از ابتدای سال تاکنون بیش از 37هزار طرح در کشور از حمایت این صندوق بهره مند شده است. برای این طرح‌ها بیش از 6هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، با تسهیلاتی که صندوق پرداخت کرد، بیش از 20هزار میلیارد تومان سرمایه به بخش تولید وارد شد و این بخش فعال و مولد تبدیل شد. 111هزار امکان اشتغال ایجاد شد. سی هزار و هشتصد طرح را در دو مرحله افتتاح کردیم یکسری طرح‌ها را که بیشتر در نزدیکی مناطق شهری بودند.

 وی با بیان اینکه افتتاح 16 هزار و100 طرح در مناطق شهری و همه شهرها بوده است گفت:14هزار و 700 طرح فقط در مناطق روستایی بود، صندوق کارآفرینی امید در دهه مبارکه فجر، از سی هزارو هشتصد طرح حمایت کرد و طرح‌های قبلی خود را افتتاح کرد، برای این طرح‌ها 4300میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رضایی با بیان اینکه 12هزار و 100میلیارد تومان سرمایه گذاری مولد شده است گفت:به ازای 30800طرح، 92هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی و شهری ایجاد شده است، این طرح‌ها در کل پهنه سرزمین بود،از این طرح‌ها به عنوان مثال، 1050طرح در استان سیستان و بلوچستان و 1191طرح در استان کرمان بود.

 به نقل از تسنیم، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه به منظور ایجاد عدالت در سهمیه هر استان, توزیع اعتبار با صندوق بوده است گفت:  موسساتی که تامین اعتبار می‌کنند توزیع اعتبار انجام نمی‌دهند، ولی ما این کار را انجام دادیم، از ابتدای سال بر اساس شاخص‌های مختلف نرخ بیکاری برنامه ریزی و تلاش کردیم، سهم توزیعی مشخصی برای همه استان‌ها تعیین کنیم، با توجه به اینکه با دستگاه‌های گوناگونی کار میکنیم، شاخص های مرتبط با آن‌ها هم اعمال شد و برای هر بخش توزیع مشخص داشتیم، متناسب با آن به استان‌ها اعتبار اختصاص داده شد.

 وی ادامه داد: طرح‌ها در یک فرآیند کاملاً شفاف یعنی طرح از طریق دستگاه اجرایی به شورای برنامه ریزی و توسعه استان ذیل شورا کارگروه سرمایه گذاری بررسی اولیه را انجام می‌دادند چنانچه با سیاست‌های بخشی و سیاست‌های منطقه‌ای همخوانی بین این‌ها وجود داشت طرح‌ها به صندوق کارآفرینی امیدمعرفی شدند .

رضایی درباره نحوه پرداخت تسهیلات گفت:با توجه به اینکه در کشور قوانین توسعه داریم، اسناد بالادستی متفاوت داریم، در دولت سیزدهم سند تحول مردمی داریم، می‌بایست خودمان را متناسب با آن‌ها هماهنگ کنیم با این موضوع، دستگاه‌های بخشی، سیاست بخشی و منطقه‌ای را باید در نظر بگیرند برای این کار باید از طریق دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شوند. سیاست‌های بخشی در نظر گرفته می‌شود در استان شورای برنامه ریزی استان ها، به ریاست استاندار یا معاون استاندار طرح‌ها بررسی می‌شوند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: سیاست‌های آمایشی منطقه هم در نظر گرفته می‌شود طرح‌ها به یکی از موسسات پولی و اعتباری از جمله صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند ما آنجا فرایند بررسی طرح‌ها از باب اینکه توجیه اقتصادی دارد، توانایی انجام کار وجود دارد، طرح در دوره زمانی مشخص به بهره برداری می‌رسد. بررسی‌ها انجام می‌شود درنهایت فرآیند تصویب پایان می یابد و بعد از تصویب مراحل پرداخت انجام می شود،که این مراحل را بسیار سهل کرده است. پیش از این اختیار ما در استان ها بسیار کم بود اما از ابتدای امسال اختیار استان‌ها 6برابر شده است.

وی در ادامه توضیح داد: استان‌ها می‌توانستند طرح ها را تا سقف 500میلیون تومان تصویب کنند، بیشتر از آن را باید به مرکز ما ارسال می کردند ، اما اکنون سه میلیارد تومان اختیار به مدیران استانی داده‌ایم، مدیران منطقه را کلاً حذف کردیم، اختیارات استان‌ها افزایش پیدا کرد، آن‌هایی که بالای این مبلغ بودند. مستقیم از طرف مدیر استان معرفی می‌شد و اینجا کمیته ارزیابی ما در نهایت در مدت یک هفته بررسی‌ها  می کردند و پاسخ به استان‌ها ارسال می شد.

 رضایی درباره روند وثایق گفت: وثایق را کاهش دادیم، بسیار تسهیل کردیم، ما تا یک میلیارد تومان را با ضامن تنی پرداخت می‌کنیم، 150میلیون تومان تسهیلات با یک کارمندضامن، سیصد تومن تسهیلات با دو ضامن، یعنی اگر فرد، وثیقه غیر منقول نداشته باشدو نتواند وثیقه بیاورد میتواند، با پنج ضامن تا یک میلیارد تسهیلات دریافت کند .

 مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه برای 150میلیون تومان تسهیلات چند ضامن نیاز است گفت: تسهیلات تا 150 میلیون که نداشتیم، تا صد تومن که پرداخت می‌شد حداقل دو ضامن کارمند و یا 3 ضامن غیر کارمند اتفاقی که افتاد زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین چنانچه عرض کنم که متناسب با یارانه‌ای که دارند با یارانه شان آن بدون هیچ چیزی ضامن خارج از طرح همان یارانه می‌شود، ضامن شان روند خیلی تاثیر شد ما عرض کردم در 10ماهه اول سال جاری توانست‌های 37هزار فقره تسهیلات پرداخت کنیم 6هزار میلیارد تومان امیدواریم که تا پایان سال حداقل 50درصد این طرح را بتوانیم افزایش بدهیم.

وی درباره پرداخت تسهیلات گفت: ما هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در هیچ بخش اقتصادی نداریم.  تنها شرط ما این است که با  دستگاه اجرایی تفاهم نامه باهاش داشته باشیم،

رضایی درباره پرداخت تسهیلات برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد گفت:622 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم، دو هزار و 700میلیارد تومان سرمایه برگشت به بخش تولید، 796یا هشت هزار نفر در آن‌ها شاغل شده‌اند، این اتفاق موجب می‌شود هم، سهم تسهیلاتی کمتر باشدو هم منابع راکت  به چرخه تولید برگردند.

وی با بیان اینکه تقریباً‌بیش از 90 درصد مشاغل به طرح های خردو کوچک و متوسط و معیشت محور مربوط می شود گفت:بر اساس گزارش های مرکز آمار حدود 80.6 درصد اشتغال در طرح های خرد و کوچک است و 64 درصد در کارگاه‌های 1تا 4نفر کارکن است. پس طبیعی با توجه به حوزه فعالیت صندوق که طرح های خرد و کوچک است, منابع به این سمت هدایت شود.

 رضایی با اشاره به اینکه ویژگی طرح های خرد و کوچک و متوسط این است که با سرمایه اندک شغل ایجاد می شود گفت:این طرح ها زود بازده و انعطاف پذیر هستند،  تغییرات اقتصادی خیلی راحت منعطف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *