رویکرد مدیرتی رهبران در بهبود سلامت ذهنی در سازمان

بهبود سلامت ذهن

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کار های نوین جوانان وندا به نقل از فرصت امروز، تحقیقات جدید موسسه نیروی کار مستقر درUKG) Ultimate Kronos Group) در باره سلامت ذهنی (Mental Health) بیانگر آن است که مدیر یک فرد بیش از پزشک یا درمانگر او روی سلامت ذهنی شخص اثر گذار است. این اثر چیزی معادل اثرگذاری شریک زندگی اوست. این نتیجه گیری در مورد ۷۰درصد از شرکت کنندگان در تحقیق صادق بوده است. تحقیق بر روی ۳۴۰۰ نفر از ۱۰کشور مختلف انجام شد و نشان داد که بسیاری از کارکنان تحت تاثیر استرس قرار دارند. ۴۳درصد از آنها احساس می کردند به کلی خسته و وامانده شده اند. ۷۸درصد عقیده داشتند که استرس روی عملکرد شغلی آنها اثر منفی گذاشته است. همچنین ۷۱درصد گفتند که استرس محیط کار روی زندگی خانوادگی شان اثر نامطلوب داشته و ۶۲درصد نیز کاهش کیفیت ارتباطاتشان را ناشی از استرس محیط کار می دانستند. ۶۳درصد از کارکنانی که از سلامت ذهنی خوبی در محیط کار برخوردار بودند اظهار کردند که نسبت به کار خود تعهد بیشتری دارند و ۸۰درصد نیز احساس پرانرژی بودن داشتند. رویکردهای زیر می تواند برای بهبود سلامت ذهنی در سازمان مفید باشد.  

خود را مدیریت کنید

رهبران سازمانی نقش مهمی در وضع سلامت ذهنی خود و دیگران ایفا می کنند. بسیاری از رهبران سازمان برای آنکه اعضای تیم خود را از استرس محافظت کنند سخت ترین کارها را خود به عهده می گیرند. در این فرآیند آنها ممکن است با صرف زمان کاری طولانی مرزهای زندگی شخصی خود را نیز خدشه دار کنند. طبق تحقیقات بالا ۳۵درصد از مدیران اظهار کردند که دچار استرس در محیط کار هستند و ۴۳درصد عقیده داشتند که این استرس توسط خودشان ایجاد شده است. شما به عنوان یک رهبر باید در برابر شتابی که شما را وادار به تقبل سخت ترین و بیشترین کارها توسط خودتان می کند مقاومت کنید. کارکنان شما را می بینند و شیوه تان را در مدیریت فشار کاری برای خود الگو قرار می دهند. بنابراین سرتان را بیش از اندازه شلوغ نکنید، دیگران را آموزش دهید، کارها را واگذار کنید، اختیار بدهید و مطمئن شوید که هماهنگی کار تیمی و همکاری همه گروه های کاری به گونه ای است که لازم نباشد شما هر کاری را انجام دهید.

نسبت به تاثیر خود شناخت پیدا کنید

بر اساس تحقیقات بالا، یک سوم کارکنان عقیده داشتند که مدیر آنها نمی تواند اثری را که بر رفاه دیگران دارد درک کند. کارکنان تحت تاثیر هرکسی در اطراف شان قرار می گیرند اما نفوذ رهبران سازمان در کارکنان بیش از حد معمول است. آنها رهبران سازمان را زیر میکروسکوپ می گذارند و به ویژه به آنچه او می گوید و انجام می دهد به دقت توجه می کنند. مراقب لیزر رهبری سازمانی باشید. برهمدلی تاکید کنید زیرا بر نوآوری، جلب مشارکت و نگهداشت کارکنان و نیز بر شادی و بهره وری آنها اثر مثبت می گذارد.

به کارکنان دلیلی برای «اهمیت دادن» بدهید

هنگامی که کارکنان به یک مقصد و تصویر بزرگ تری وصل شوند، نسبت به کارشان احساس بهتری پیدا می کنند. چشم انداز و ماموریت سازمان را به کارکنان یادآور شوید و در باره اینکه کارشان تا چه مایه برای کل سازمان و مقصد آن اهمیت دارد به وضوح صحبت کنید. طبق تحقیقات اخیرموسسه گالوپ، به ویژه کارکنانی که به صورت هیبریدی (ترکیبی از حضوری و دورکاری) کار می کنند ممکن است با احساسات مربوط به مقصد سازمان، فرهنگ آن و نیز معنادار بودن شغل شان دچار کشمکش درونی باشند. شما می توانید با دمیدن روحیه هدفمندی در آنها و ایجاد حس واضح راجع به اینکه موفقیت در کار آنها به چه معناست و اینکه چگونه کارشان به کار سایر همکاران و مشتریان ارتباط دارد به آنها کمک کنید.

با کارکنان ارتباط برقرار کنید

برای ایجاد اثر مثبت بر رفاه کارکنان لازم است که دست یافتنی و پاسخگو باشید. در دسترس باشید و به وضوح به اطلاع کارکنان برسانید که چگونه و کی می توانند با شما ارتباط بگیرند. هر چه رهبران سازمان حضور بیشتر داشته و دست یافتنی تر باشند، اعتماد و فرهنگ مثبت سازمانی بهبود می یابد و کارکنان نسبت به اهمیت خود در سازمان احساس بهتری پیدا می کنند. همچنین اعضای تیم را به بقیه سازمان ارتباط دهید و کمک کنید که اعضای تیم بین خود روابط مبتنی بر رایزنی خردمندانه (Mentoring) برقرار کنند. همچنین سازماندهی را به گونه ای انجام دهید که به هماهنگی بین بخش ها منجر شود و حامی تلاش های داوطلبانه ای باشید که افراد تیم را در راستای خدمت به کل سازمان به یکدیگر پیوند می دهد.

چالش آفرین باشید

یکی از سوءتفاهم ها در باره استرس آن است که هر چه کمتر باشد بهتر است اما واقعیت آن است که کارکنان به نوع درستی از استرس و به یک مقدار طلایی از آن نیاز دارند. همان گونه که وجود چالش های بیش از حد نامطلوب است، در غیاب هرگونه چالشی نیز کارکنان انگیزه خود را از دست می دهند و منفعل می شوند. بنابراین مطمئن شوید که به کارکنان فرصت هایی برای یادگیری و توسعه می دهید. از آنها بپرسید که برای نقش فعلی و نقش آتی خود چه می خواهند. فرض را برآن نگذارید که هر فرد به دنبال ارتقا پیدا کردن در دپارتمان خود است. برای برخی ممکن است رشد شامل به دست آوردن نقش هایی در سایر دپارتمان ها یا مشارکت در یک پروژه بزرگ باشد.

به کارکنان قدرت انتخاب بدهید

هنگامی که کارکنان دارای حق انتخاب و آزادی عمل باشند، احتمالا احساس رفاه بیشتری می کنند. مطابق مطالعات موسسه Atlassian، انعطاف پذیری کاری برآیندهای مثبتی چون نوآوری و نگهداشت کارکنان را در پی دارد. بنابراین در حد امکان کارکنان را از طریق دادن حق انتخاب اینکه کار را کجا، کی و چگونه انجام دهند توانمند سازید. البته برخی کارها از انعطاف پذیری کمی برخوردارند. اما دادن آزادی عمل در هر کجا که مقدور باشد نقش قابل توجهی در رفاه کارکنان دارد.

به کارکنان احساس «دیده شدن» بدهید

دیده نشدن به سلامتی ذهنی ربط دارد اما می تواند دربروز افسردگی و اضطراب موثر باشد. تحقیقات جدید موسسه Joblist نشان می دهد که کارکنانی که احساس «دیده نشدن» دارند مستعد دچار شدن به سطوح بالایی از احساس تنهایی، احساس انفعال و سندروم خود ویرانی (Imposter Syndrome) هستند. به کارکنان و نظرات آنها ارزش بدهید، کمک کنید در محیط سازمان جا بیفتند، ارتباط با آنها را بهبود دهید و برای موفقیت هایشان بزرگداشت بگیرید. بهترین رهبران کسب و کار آنهایی هستند که مواظب سلامتی ذهنی خود و اعضای تیم شان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *