رسیدن دانش بنیان ها به عدد ۸۳۵۰ در ۱۴۰۱| مشکل منابع برای حمایت نداریم| امسال، سال حمایت ویژه است

روح الله دهقانی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از بازار؛ گروه ایران: آمارهای اعلامی نشان می دهد که ظاهرا سهم شرکت های دانش بنیان از اقتصاد ایران کمتر از یک درصد بوده و عملا عقب ماندگی بسیار جدی در این حوزه مشاهده می شود. حالا دولت به دنبال جبران این عقب ماندگی بوده و حمایت از شرکت های دانش بنیان سال گذشته بیشتر از هر زمانی در دستور کار شرکت ها، نهادها، وزارتخانه ها و ارگان های دولتی قرار گرفت. حمایت هایی که برخی از آنها به مرحله اجرا رسید و برخی هم در حد حرف و سخن باقی ماند. شرکت های دانش بنیان مهم ترین چالش خود را مشکلات مالی و عدم پرداخت به موقع تسهیلات اعلام می کنند.

اما روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون رییس جمهور این ادعا را قبول نداشته و مدعی است که هیچ مشکل مالی برای حمایت از استارت آپ ها در ایران نداریم. متن کامل گفتگوی بازار با معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری را در ادامه می خوانید:

ما در کشورمان به هیچ وجه برای کار یک شرکت دانش بنیان که ارزش واقعی ایجاد می کند، مشکل پول و نقدینگی نداریم. نگرانی ما در این حوزه منابع مالی نیست

* برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ها برای امسال چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

امسال یکی از پربارترین سال های به لحاظ منابع مستقیم و غیر مستقیم برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خواهد بود.

*منابع مالی در نظر گرفته شده چقدر است؟

فقط منابع مالی در حوزه دانش بنیان ها تعیین کننده نیست. شک نکنید که برای تمامی کارها و پروژه های منطقی و دارای توجیه اقتصادی در کشور منبع مالی وجود دارد. ما در کشورمان به هیچ وجه برای کار یک شرکت دانش بنیان که ارزش واقعی ایجاد می کند، مشکل پول و نقدینگی نداریم. نگرانی ما در این حوزه منابع نیست.

تعداد شرکت های دانش بنیان به حدود ۸۳۵۰ شرکت افزایش یافته نشان دهنده حمایت های صورت گرفته در این حوزه است. همچنین گردش مالی این شرکت ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است

* اما بسیاری از شرکت های دانش بنیان مدعی اند که موفق به دریافت تسهیلات لازم نشده اند و برخلاف وعده هایی که داده می شود، مورد حمایت قرار نگرفته است.

البته باید تاکید کنم که گاهی اواقات حمایت ها به صورت ریالی نیست. به عنوان مثال اعطای مجوز تولید بار اول به شرکتی هزاران هزار میلیون تومان ارزش دارد. بنابراین حمایت های صورت گرفته را نمی توان تنها در تخصیص منابع خلاصه کرد. هم اکنون هستند مجموعه هایی که خواهان استفاده از تسهیلات بار اول هستند چرا که این مساله ارزش بالایی دارند. بنابر این مجموعه ای از خدمات وجود دارد که شاخص نهایی آن مقدار فروش شرکت ها و تعداد این شرکت هاست. جالب است که بدانید تعداد شرکت های دانش بنیان به حدود ۸۳۵۰ شرکت افزایش یافته نشان دهنده حمایت های صورت گرفته در این حوزه است. لازم به یادآوری است که گردش مالی این شرکت ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بوده که البته این رقم در سال گذشته خیلی بیشتر از این مقدار بوده است.

* اما به عنوان مثال شرکت های دانش بنیان هایی در حوزه برق مدعی اند که با وجود بحران ناترازی برق معاونت علمی توجه چندانی به شرکت های فعال در این حوزه نداشته است؟

به طور متوسط مجوزهای تولید بار اول در مدت یک ماه صادر شده است. البته دلیل نمی شود که هر کسی برای دریافت مجوز بار اول اقدام کند، این مجوز برای او صادر شود. به طور قطع بررسی های سخت گیرانه ای باید صورت گیرد. اما اگر شرکت دانش بنیانی موفق نشده از امتیازات و تسهیلات در نظر گرفته شده استفاده کند، به احتمال زیادی به خوبی خود را نشان نداده یا اینکه و ارزش لازم برخوردار نبوده است. بنابر این اگر این شرکت ها به تعبیری جواهر باشد، به طور قطع ارزش خود را پیدا خواهد کرد یا اینکه ما باید کمک کنیم تا این جواهر ارزش خود را پیدا کند. آینده از آن شرکت های دانش بنیان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *