انجمن فین‌تک: سوییچ بیمه مرکزی مانع هرگونه نوآوری خواهد شد

سوییچ بیمه مرکزی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از دیجیاتو، عضو هیات مدیره انجمن فین تکسی باور دارد سوییچ بیمه مرکزی یک رگولاتوری از نوع پیشینی است که در هرگونه نوآوری را می‌بندد. موضوعی که به باور مؤمنی موجب شده تا صنعت بیمه نتواند به هدف‌گذاری‌های خود از سهم بازار GDP برسد. رییس انجمن فین‌تک نیز باور دارد این سوییچ مرکزی می‌تواند باعث از بین رفتن خلاقیت

صبح امروز نشست اعضای هیئت مدیره و رؤسای کمیسیون‌های انجمن هیئت مدیره با فعالین رسانه برگزار شد. در جریان این نشست «محمدمهدی مؤمنی» مدیرعامل ازکی وام درباره آخرین وضعیت سوییچ بیمه مرکزی گفت:

«موضوع سوییچ از سال 1400 آغاز شد و ترکیب دراماتیکی دارد. خود ما هم نمی‌دانیم دقیقاً به چه نقطه‌ای خواهد رسید. امروز که اینجا هستیم، مجلس، حاکمیت، دولت و بخش‌های مختلف به این موضوع ورود کرده و هر ارگان نظرات متفاوتی نسبت به آن دارد. یک سری دستورالعمل‌ها حتی در سطح معاونت رئیس جمهور صادر شد، ولی شرایط به گونه‌ای شده که دستور بعدی دستور قبلی را نقض می‌کند.»

او این نوع رفتار بر خلاف نوآوری دانست و گفت: «کاری که بیمه مرکزی می‌خواهد با سوئیچ انجام دهد یک رگولاتوری از نوع پیشینی است که  در هر گونه خلاقیت را می‌بندد.»

به باور مؤمنی وضعیتی که امروز صنعت بیمه دارد و نتوانسته به هدف‌گذاریهای خود برای سهم از GDP برسد ناشی از همین امر است. در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس که تا پنج سال گذشته، نفوذ تکنولوژی و ابزارهای مالی در آنها کمتر از ایران بوده است اکنون بازار بیش از 5 تا 6 میلیارد دلاری دارند: «این امر نشان می‌دهد رگولاتور ما نتوانسته که وظیفه خود را به شکل صحیح انجام دهد.»

نقش تعامل و گذر زمان در حل مشکلات با رگولاتوری

«محمدمهدی فاطمیان»، رئیس انجمن فین‌تک در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه تعدد صنف و کارگروه برای حل مشکل استارتاپ‌های حوزه بیمه، آیا نتیجه معکس نداشته است، گفت:

«تعدد صنف هیچ جا مسأله نیست و ما آن را اتفاق مثبتی می‌دانیم. موضوع آمیتیس و سوییچ بیمه مرکزی نیز این نیست. اینکه سوییچ شکل نگیرد را در کارگروه اقتصاد دیجیتال به نتیجه رساندیم، اما اکنون برخی با یک ادبیات دیگری دارند این موضوع را زنده می‌کنند.»

به گفته وی آن تصمیمی که در کارگروه اقتصاد دیجیتال گرفته شد مورد تأیید انجمن و فعالین بیمه دیجیتال است، البته اگر اجرا شود. 

فاطمیان اعلام کرد در حال حاضر یک سری پیگیری‌ها انجام می‌شود، اما چون شاید رسانه‌ای کردن آن خللی به پیگیری‌ها وارد کند، تا زمان به نتیجه رسیدن آن را اعلام نمی‌کنند.

او از اینکه برخی رگولاتورها برای به ثمرنشاندن برخی تصمیمات خود از فشار نهادهای دیگر اسم می‌آورند انتقاد کرد و گفت: «قاعدتاً یک انجمن با تمام زنجیره تعامل دارد تا اگر فرضاً بگویند قوه قضاییه برای اجرای یک دستور فشار می‌آورد ما با قوه قضاییه جلسه می‌گذاریم تا ببینیم موضوع چیست. چون بسیاری وقت‌ها این فشارها وجود ندارد و نهادها برای اینکه کسی از آنها پیگیری نکند این برچسب‌ها را می‌زنند. البته لزوما همیشه این طوری نیست و این فشارها گاهی واقعیت دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *