رهبران گروه هفت خواستار قانون‌گذاری برای کنترل هوش مصنوعی شدند

رهبران گروه هفت و هوش مصنوعی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از دیجیاتو، رهبران گروه هفت یا G7 که شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن و آمریکا (به اضافه اتحادیه اروپا) می‌شوند، نگرانی‌های خود را درباره پیشرفت‌های فناوری هوش مصنوعی اعلام کردند و از تدوین قوانینی به‌منظور کنترل این فناوری و ابزارهای آن تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

به گزارش رویترز، رهبران گروه هفت در اجلاس اخیر خود در هیروشیمای ژاپن خواستار تدوین و پیاده‌سازی استانداردهای فنی برای کنترل فناوری هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری قابل اطمینان شدند. آن‌ها اذعان کردند که قانون‌گذاری در این حوزه همپا با سرعت رشد این فناوری پیش نرفته است.

آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که اگرچه رویکردها برای دستیابی به هدفی مشترک در‌زمینه خلق ابزارهای هوش مصنوعی قابل اطمینان ممکن است متفاوت باشد، اما قوانین مربوطه باید با ارزش‌های دموکراتیکی هم‌راستا باشد که این کشورها همگی به آن‌ها اعتقاد دارند.

گروه هفت: فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی را باید شناخت

رهبران G7 گفتند باید در کمترین زمان ممکن فرصت‌ها و چالش‌های هوش مصنوعی مولد را بشناسند. این فناوری از زمان عرضه عمومی چت‌بات ChatGPT توسط شرکت OpenAI مورد‌توجه قرار گرفته است. مدیرعامل این شرکت هفته گذشته به مجلس سنای آمریکا رفت و خواستار قانون‌گذاری پیرامون این فناوری شد.

ژاپن به‌عنوان رئیس اجلاس سال جاری G7 رویکرد ملایم‌تری را نسبت به هوش مصنوعی از خود نشان داد و متعهد شد تا ضمن حمایت از قابلیت‌های این فناوری در جامعه و صنعت، ریسک‌های آن را زیر نظر بگیرد.

رهبران گروه هفت ضمن اذعان به تفاوت‌هایی که احتمالاً در‌زمینه قانون‌گذاری درباره هوش مصنوعی وجود خواهد داشت، با یکدیگر توافق کردند تا یک انجمن وزارتی موسوم به «جریان هوش مصنوعی هیروشیما» را تشکیل دهند و تا پیش از اتمام سال جاری میلادی درباره موضوعات مختلف مربوط به AI مولد ازجمله کپی‌رایت و نشر اطلاعات غلط گفت‌وگو کنند.

آن‌ها از سازمان‌های بین‌المللی نظیر «سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی» هم خواستند تا به تحلیل پیرامون اثر قانون‌گذاری در این حوزه بپردازد. این گروه همچنین اعلام کرده است که در‌زمینه قانون‌گذاری با شرکت‌های فناوری همکاری خواهد کرد تا بستر رشد و پیاده‌سازی نوآوری‌های مسئولانه را فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *