بوم کسب و کار آنتی کافه

آنتی کافه

در سال ۲۰۱۱ در روسیه کافه ای افتتاح شد به نام آنتی کافه، جایی که هزینه بازدیدکنندگان نه برای سفارش‌هایی از قبیل خوردن و نوشیدن، بلکه برای زمانی که صرف شده جمع آوری می‌شد. یعنی هزینه ای که شما پرداخت می‌کنید به ازای هر دقیقه حضور شما است که این زمان را می‌توانید صرف بازی کردن، مطالعه و هم صحبتی با دوستان‌تان کنید. این هزینه برای هر ساعت بین ۳ تا ۵ یورو وابسته به اینکه شما عضو دائم هستید یا فقط یک بازدیدکننده، متفاوت است.

این مدل کافه ایده‌ی ایوان میتین است که او به همراه گروهی از دوستانش، Ziferblat را چون به فضایی ساکت و آرام برای یک پروژه هنری نیاز داشتند، راه اندازی کرد. آن‌ها اوقات فراغت خود را صرف سرودن و چاپ اشعار کلاسیک، روی کارت‌های کوچک می‌کردند و آن‌ها را در نقاطی تصادفی در خیابان‌های مسکو قرار می‌دادند تا رهگذران را شگفت زده کنند.

آن‌‌ها بعد از یه مدت، به دلیل تکراری بودن فضای کافه، یک اتاق زیر شیروانی کوچک برای خود پیدا کردند تا در سکوت بتواند کار‌های خود را انجام دهند. با گذشت زمان، آن‌ها شروع به دعوت از افراد بیشتری کردند. میتین می‌نویسد: «آن‌ها می‌توانستند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، پیانو بزنند، کتاب بنویسند، نوشیدنی دلخواه خود را بنوشند، با دوستان خود صحبت کنند یا با دوستان جدیدی آشنا شوند، قهوه آماده کنند، حتی از همه با کیک‌های مختلف که خودشان آن را درست کردند، پذیرایی کنند و مانند خانه خودشان احساس راحتی کنند.

در ابتدا پرداخت برای همه این‌ها کاملاً داوطلبانه بود؛ یک چمدان در نزدیکی ورودی قرار داشت و از مهمانان دعوت می‌شد تا به اندازه‌ای که فکر می‌کردند منصفانه هست پول بگذارند. با این حال، به دلیل قیمت بالای اجاره اتاق جدید، او به فکر راه دیگری برای رسمی کردن روابط با مهمانان افتاد و به همه پیشنهاد کرد که برای یک دقیقه یک روبل بپردازند. بنابراین، در پاییز 2011، اولین مکان با چنین فضای آزادی که متفاوت با بقیه کافه‌ها بود، به نام Tziferblat در روسیه ظاهر شد.

از سال ۲۰۱۲ تا کنون، بیش از 200 کافه مشابه در سراسر جهان با درجات مختلف عجیب و غریب به وجود آمده است. مثلا حتی یکی از آن‌ها به مشتریان خود فرصت استراحت در کنار جغدها را می‌دهند.

این مدل کافه‌ها امکانات جالبی برای سرگرمی مشتری‌ها مثل دسترسی به کنسول‌های بازی ویدیویی، اینترنت، تجهیزات مختص به کار گروهی را در اختیار افراد قرار می‌دهند. در Anticafe شما می‌توانید غذا یا نوشیدنی خود را که از خانه آورده‌اید، در کافه میل کنید درصورتی که در کافه های معمولی انجام این کار مجاز نیست.

هدف این کافه ایجاد فضای گرم و صمیمی برای گذراندن وقت با دوستان و همکاران خود است. همچنین شما با پرداخت 2 دلار در ساعت، قهوه، تنقلات، و وای فای نامحدود، همچنین دسترسی رایگان به کتابخانه های دانشگاه و تجهیزات اداری مانند چاپگر، اسکنر و پروژکتور HD دارید و به خاطر دلایل ذکر شده، این سبک از کافه ها مورد استقبال زیادی قرار گرفته است

محیط آنتی کافه

محیط این کافه مملو از گل و گیاه‌های زیبایی است که حس آرامش به افراد می‌دهد. صندلی ها، میزها، و حتی زیرانداز‌‌ها به گونه ای چیده شده اند که مشتریان درصورت تمایل آن‌ها را جا به جا کنند تا بتوانند فضای راحتی داشته باشند و احساس آسودگی کنند. شما فرصت این را دارید که هرکاری دلتان بخواهد انجام دهید به شرطی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنید.

همچنین مشتریان اجازه استعمال دخانیات و مصرف الکل را ندارند و نوشیدنی‌های الکلی سرو نمی‌‌شود و یکی از قانون‌های مهم این کافه است؛ اما در عوض برای جلب رضایت مشتری‌ها، نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه، قهوه، چای کیسه‌ای، بیسکویت، شیرینی خامه ای و حتی نان های خانگی را ارائه می دهند.

در اینجا می‌‌توانید قرار‌های کاری و دوستانه داشته باشید. مشتریان می‌توانند کار، مطالعه و تفریح کنند، حتی هنرمندان این امکان را دارند که نمایشگاه هنری در Anticafe برگزار کنند و آثار هنری خود را به نمایش بگذارند و فضا به صورت رایگان در اختیار برگزارکننده‌ها قرار خواهد گرفت. در این نوع کافه‌ها هسته اصلی طرفداران آن دانش آموزان را تشکیل میدهد؛ چون محیط این کافه فضای مناسبی برای نوجوان ها است و با خیال راحت می‌توانند زمان خود را در آن سپری کنند.

به عنوان یک قاعده، آنتی کافه یک سالن بزرگ یا چندین اتاق با فضای داخلی خانه دنج است که مهمانان آزادانه در آن حرکت می‌کنند و خودشان نیز می‌توانند نوشیدنی درست ‌کنند. همچنین امکان رزرو میز برای ۴ تا ۱۵ نفر و حتی رزرو کل کافه برای یک دورهمی وجود دارد.

معمولاً منطقه خاصی برای سرو غذا وجود دارد که مهمانان می‌توانند چای، قهوه یا شیرینی بخورند. تفاوتی که آنتی کافه دارد، در اینجا همه نوع غذا و نوشیدنی که در کافه های معمولی وجود دارد، سرو نمی‌شود درواقع میتوان گفت آشپزخانه با امکانات خاصی وجود ندارد و حداکثر بستنی ، چایی یا قهوه، دسر و کیک بتوان سفارش داد. ولی شما این امکان را دارد که مواد لازم مورد نیاز خود را برای درست کردن یک نوشیدنی دلچسب به همراه خودتان بیاورید و در آشپزخانه کافه درست کنید و لذت ببرید.

ورود به آنتی کافی

مهمان ها با ورود به کافه یک کارت مغناطیسی که قرمز سبز است، دریافت می‌کنند که زمان ورود همچنین خرید‌های اضافی روی آن درج شده است. در خروجی، صندوق‌ دار کارت را بر می‌دارد، زمان را مشخص می‌کند و قفل گردان را در خروجی باز می‌کند.

هزینه این کافه برای مشتریان به اندازه ای کم است که اگه فرد یک روز کامل در Anticafe سپری کند و از امکانات استفاده کند، بیش ترین عددی که پرداخت می‌کند ۱۳ دلار است. در این محیط سعی شده است که حس راحتی و آرامش خانه خودتان را به شما القا کند، تا افراد برای انجام امور مختلف در استفاده از آن احساس آسودگی داشته باشند.

صحبت‌های یکی از صاحبان Anticafe در پاریس : « آنتی کافه جامعه‌ای متشکل از افراد جوان، با استعداد، رانده و خلاق است. ما پروژه ها را با هم راه اندازی می‌کنیم، از یکدیگر حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و دانش خود را به اشتراک می‌گذاریم. این یک مکان عالی برای شبکه سازی و یافتن افراد همفکر برای تبدیل جهان به مکانی بهتر است!»