بوم مدل کسب و کار شرکت گوگل

شرکت گوگل

گوگل ایده دو فرد از دانشگاه استنفورد بود که هردو دانشجوی دکتری بودند و پروژه تحقیقاتی خود را روی گوگل انجام می‌دادند که در سال ۱۹۹۸ استارت خورد. محیط اولیه که در آن کارهایشان را انجام می‌دادند، در دانشگاه استنفورد بود که موتور جستجوگری را طراحی کردند، که لینک‌های پشتیبانی (backlinks) سایت‌ها را جستجو و بر همان اساس میزان اهمیتی که آن‌ها دارند را در جستجو تعیین می‌کرد.

شرکت گوگل همه‌ی لیست وب سایت‌های کل دنیا، و محتوایی که در داخل آن‌ها قرار دارد را با سرعت بالا و دقت در اختیار کاربران درهرجای از دنیا که دسترسی داشته باشند، قـرار می‌دهد. هدف گوگل گسترش موتور جستجوی ایده آل و است. موتور جستجوی کامل عبارت اسـت از موتـوری کـه : چیزی که شما مدنظر دارید را متوجه می‌شود و آنچـه را که خواسته‌اید، به صورت دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد. موتور جستجوی گوگل اکثر اوقات قادر است، به تمامی جست‌وجوی‌ها پاسخ صحیح بدهد. با داشتن چنین ویژگی منحصربه‌فردی، این شرکت توانسته در کنار نتایج جست‌وجوی کاربران، درآمد بسیاری زیادی از تبلیغات در نتایج جست‌وجو، به‌دست آورد.

در زمانی که گوگل پایه گذاری شد، بقیه رقبا از بهترین دستاوردهای تکنولوژی اون زمان و سرورهای مجازی استفاده می‌کردند، اما کارکنان گوگل سخت افزار شرکت را بر پایه سرورهای معمولی و ارزان قیمت بازار ساختند در عین حال مهندس‌های این شرکت سیستم زیر بنایی گوگل را با انعطاف پذیری بالایی طراحی کردند.

این کار کمک می‌کند که هر وقت می خواستند سرویس جدیدی را  تغییر بدهند و یا به آن اضافه کنند، با کمترین هزینه ممکن بتوان آن را اجرا کرد و همچنین با افزایش تعداد کاربران سرویس‌ها دچار مشکل نشوند. نتیجه این طراحی را امروزه بهتر می‌توان درک کرد مثلا خیلی وقت است که گوگل دیگر از رقیب قدیمی خود، یاهو پیشی گرفته و به رهبر بازار تبدیل شده است. همچنین یکی از دلایلی که یاهو از دور خارج شد، به خاطر هزینه‌های خیلی زیاد زیرساخت است که تقریبا مدت‌هاست از دور رقابت حذف شده است.

درآمد شرکت گوگل

 درآمد شرکت گوگل در سال ۲۰۱۶ بیش از ۹۰ میلیارد دلار بود و توانست این سود را، تنها از طریق فروش تبلیغات به‌دست بیاورد. گوگل بیش از ۹۰ درصد از درآمد خود را از طریق تبلیغات با ابزارهایی نظیر Google AdMob ، Ads  و Google AdSense کسب می‌کند. چنین میزان فروش برای یک شرکتی که موتور جست‌وجوی اینترنتی دارد، در مقابل دیگر رقبای شرکت گوگل، نوعی کار بزرگ در دنیای کسب ‌و کار و بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود. عامل دیگری که باعث برتری گوگل نسبت به رقبا می‌شود، پیشرفت شگفت آور و مدام موتور جست‌وجوی آن است.

یکی از کارهایی که گوگل انجام می‌دهد و باعث تمایز بوم کسب و کار آن از سایر رقبا می‌شود، این سرویس می‌تواند تبلیغات شخصی سازی شده را برای افرادی نشان دهد، که واقعا به آن نیاز دارند. مثلا فرض کنید خانم میانسالی تبلیغی در مورد آیفون و سیر پیشرفت و امکانات آن، در اینترنت مشاهده کند.

مسلما این تبلیغات نمی‌تواند فرد مورد نظر را جذب کند. اما اگر همین تبلیغ به فردی نمایش داده شود که به دنبال خرید گوشی جدید است، به آن دقت می‌کند و اثرگذارتر خواهد بود در نتیجه به فروش بیشتری منجر خواهد شد. گوگل برای اینکه تصمیم بگیرد کدام تبلیغ را در رتبه‌های بالاتری نشان دهد، مزایده ای را بین افراد متقاضیان تبلیغ برگزار می‌کند. زمانی که فردی واژه یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند این فرایند مزایده وارد کار می‌شود. فرآیند مزایده بر اساس مزایده ویکری است و به آن مزایده قیمت دوم تعمیم یافته گفته می‌شود.

 در سال‌های اخیر، گوگل سرویس‌ها و خدمات بسیار زیادی را ایجاد کرده است. هر چند گوگل برای طراحی، ایجاد و ساخت این سرویس‌ها و خدمات، میلیاردها دلار خرج می‌کند اما این خدمات و سرویس‌ها به‌صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار گرفته‌اند. مثلا هنگامی که مشتریان هزینه هایی رو برای تبلیغات پرداخت می‌کنند، انتظار دارند که بتوانند بازخورد آن را به‌صورت کامل و واضح مشاهده کنند.

سرویس گوگل آنالیتیکز برای به‌دست آوردن بهترین بازخورد از مشتریان، تمامی ابزارهای لازم برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی، مشاهده و ایجاد بهبود در روند هزینه‌های تبلیغاتی را فراهم می‌کند. با ارائه چنین خدماتی، مشتریان می‌توانند به‌راحتی متوجه شوند که هزینه‌های تبلیغاتی آن‌ها دقیقا در کجا خرج شده است تا آن‌ها برای کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و افزایش سودآوری، اقدامات لازم را انجام بدهند. این موضوع دقیقا مطابق با یکی از شعارهای معروف گوگل است: هر چقدر بیشتر بدانند بیشتر خرید می‌کنند.

محیط کار گوگل

مشهور بودن گوگل به عنوان یک کارفرمای فوق العاده، به خوبی شناخته شده است. فضای شرکت گوگل به طور مرتب به عنوان یکی‌ از بهترین فضاهای کاری مطرح می‌شود. کارکنان آن دارای مزایایی هستند که کمتر در شرکت‌های دیگر بتوان دید مانند انتخاب غذاهای متنوع رایگان، امکانات باشگاه برای سلامتی کارمندان، اتاق‌های بازی، کلاس‌های تناسب اندام، کمک هزینه ماساژ و … می‌باشند.

همچنین کارکنان گوگل تغذیه‌ی بسیار خوبی دارند، برای هر وعده‌ی غذایشون مثل صبحانه، ناهار و حتی اگر تا دیر وقت مشغول کار باشند وعده‌ی شام، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم و متنوعی که به صورت کاملا رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد. در گوگل داستان درمورد مرخصی زایمان متفاوت است؛ اینکه مادرها تا حدود شش هفته پس از زایمان بتوانند مرخصی داشته باشند، کاملا معمول است، اما مادرها می‌توانند هجده هفته و پدرها هم شش هفته مرخصی با حقوق بگیرند و هر دو هم‌چنان که در مرخصی هستند، حقوق و مزایایشان را دریافت می‌کنند.

از جمله خدمات ارائه شده در محیط کاری شرکت گوگل عبارتند از:

  • ارائه خدمات درمانی پزشکی و دندانپزشکی
  • ارائه پوشش بیمه در زمان تعطیلات کارمندان و مسافرت
  • طراحی میزکار دلخواه برای هر کارمند
  • وجود مکان‌هایی برای مراقبت و نگهداری از کودکان کارمندان شرکت
  • مزایای پرداخت غرامت فوت برای خانواده‌های کارمندان فوت شده و تامین رفاه و آسایش آن‌ها
  • ارائه خدمات مزایای مختلف مانند ماساژ در محل کار  
  •  خشکشویی لباس، کارواش
  • پرداخت حقوق و مزایا و همچنین اعطای مرخصی به کارمندانی که فرزندشان به تازگی متولد شده است
  • وجود فضایی برای انجام بازی‌هایی مانند فوتبال دستی، پینگ پنگ، انجام بازی‌های ویدیویی و… در محیط کار برای رفع خستگی
  • آزاد بودن کارمندان درکارمندان در آوردن حیوانات خانگی خود به محیط کار
  • تایم کاری انعطاف پذیر و با امکان انجام کارها به صورت دورکاری