بوم مدل کسب و کار Coursera

سایت کورسرا

سایت کورسرا (coursera) یکی از ابزار‌های آموزشی محبوب در سطح جهان است که دسترسی شما را با بالا ترین کیفیت‌ در کلاس‌های درس، فراهم می‌کند. این ابزار در اوایل شروع در سال 2012 با پشتیبانی دانشگاه Stanford در کالیفرنیا راه اندازی شد و بعد از چند سال پشتیبانی چندین دانشگاه معتبر را با خود دارد. کورسرا وب سایت آموزشی است برای این ساخته شده که، دسترسی را به همه افراد برای استفاده از بهترین دوره‌‌های آموزشی در سراسر دنیا بدهد. این پلتفرم آموزشی با دانشگاه‌‌های برتر دنیا، برای استفاده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها بر مبنای بستر اینترنت، همکاری می‌‌کند و استادان به تدریس دوره‌‌ها می‌پردازند. بیش از صد‌ها دانشگاه برتر از این وب سایت استفاده می‌کنند و دوره‌‌های آکادمیک مختلفی را ارائه می‌نمایند. اساتید Coursera از جمله بهترین اساتیدی هستند که در این حرفه می‌توانید با آن‌ها روبرو شوید. در واقع برخی از آن‌ها حتی اساتید هاروارد، پرینستون، آکسفورد یا MIT هستند. همچنین اساتیدی را ملاقات خواهید کرد که متخصصین صنعت در شرکت‌هایی مانند IBM، Google و Meta هستند. آن‌ها چه در عمل و چه در تدریس تجربه کافی دارند و آموزش‌های لازم را با چند تکنیک از راه دور ارائه می‌دهند.

چه فعالیت‌هایی در وب سایت کورسرا آموزش داده می‌شوند؟

در اوایل شروع کار این سایت با تدریس دوره‌های آموزشی با یادگیری ماشین آغاز شد. اما در مدت زمان کوتاه به دلیل استقبالی که از این سایت شد توانست در محور‌های زیر نیز ویدئو‌های آموزشی تهیه کند و در اختیار کاربران قرار دهد:

  • فیزیک
  • علوم انسانی
  • ریاضیات
  • علوم اجتماعی
  • زیست شناسی
  • بازرگانی
  • علوم رایانه

با اینکه دوره های متفاوتی تدریس می‌شود ولی سایت کورسرا به ارائه‌ی دوره‌های آموزشی عالی در ضمینه‌ی برنامه نویسی وکامپیوتر معروف است. ارائه این دوره‌ها به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد ولی امکان دریافت مدرک را ندارند. با توجه به کم هزینه بودن دوره‌های آموزشی به افرادی که قصد مهاجرت دارند و یا نیاز به مدرک معتبری که قابل پذیرش در موسسات مختلف داشته باشد را دارید، پیشنهاد می‌شود هزینه‌ی اندک شرکت در کلاس‌ها را بپردازید و مدرک معتبر دریافت نمایید.

مزیت‌های وب سایت کورسرا

 یکی از مزیت های مهم coursera این است که یادگیری بسیاری از مهارت‌های ارزشمند با هزینه به مراتب پایین تر نسبت به محیط آموزشی یا دانشگاهی است، به همین دلیل برای بعضی از مسئولان دانشگاهی این آموزش‌های کم هزینه معمولا مطلوب جلوه نمی‌کند و در برخی موارد، افرادی سعی می‌کنند ارزش دوره یا کیفیت آن را پایین جلوه دهند. از جمله مزیت های دیگر سایت :

  • برای هر دوره آموزشی، انجمن‌های پرسش و پاسخ مفیدی وجود دارد
  • سرفصل‌های درسی که به صورت منظم دسته بندی شده است.
  • ارائه گواهی نامه بین المللی
  • کیفیت بالای تدریس اساتید در این دوره‌های آموزشی (اکثر اساتید دکترا دارند)
  • امکان شرکت در دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های معتبر جهان
  • ویدئو ها نیز از کیفیت مناسبی برخوردارند و امکان تند کردن یا کند کردن خود ویدئو و زیر نویسش نیز وجود دارد . همچنین برای دانلود ویدئو ها لازم است که تک تک آن ها را دانلود نمائید.
  • دانلود فیلم‌های دوره‌های آموزشی به همراه زیر نویس انگلیسی
  • ساختار بسیار نظامند دوره‌های آموزشی
  • امکان استفاده از فیلم‌های آموزشی در حالت آفلاین و آنلاین
  • در صورت انجام تکالیف و ارسال به موقع آن‌ها می‌توانید مدرک دریافت کنید.

انواع دوره های آموزشی سایت coursera

در این وب سایت سه نوع دوره متفاوت برگزار می‌شود:

  1. بخش زیادی از دوره‌های کورسرا، دوره‌های آموزشی مربوط به دانشگاه هستند و تکمیل آن‌ها معمولا بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.
  2. دسته دوم، دوره‌های تخصصی یا برای کسب مهارت‌ است (specializations)  و مربوط به مهارت‌‌های شغلی هستند و بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌‌کشد.
  3. گروه سوم، دوره‌های تحصیلی برای گرفتن مدرک فوق لیسانس (degrees)  است که بین یک تا سه سال زمان می‌برد.
  4. یکی از بخش های جدیدی که به این وب سایت اضافه شده، مربوط به مشاورۀ شغلی است (career) که در حال حاضر برای علوم داده که از آموزش‌های پرمخاطب کورسراست در دسترس است.

همچنین دوره‌هایی به نام self paced وجود دارد که اگر فرد قابلیت این را داشته باشد که سریع‌تر یاد بگیرد، می تواند زود‌تر دوره را به اتمام برساندیعنی تنظیم مدت زمان آموزش در اختیار خودتان است.

همه‌ی دوره‌های سایت کورسرا که در پایان مدرک داده می‌شود، فعالیت‌هایی از جمله کوئیز، تمرین و پروژه‌ی پایانی دارند و به همه‌ی تمرینات نمره داده می‌شود البته باید حد نصابی را بگذرونید تا بتوانید مدرک بگیرید. در بعضی دوره‌ها، اگه رایگان و بدون مدرک هم شرکت کنید باز هم کوئیزهایی در بین درس‌ها دارد که برای تثبیت یادگیری است ولی فعالیت هایی مثل تحویل پروژه و تمرین از شما خواسته نمی‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در همه جای دنیا اعتبار مدارک اخذ شده به واسطه کلاس های آنلاین، در حد مدرکی که در دانشگاه اخذ می‌شود، نمی‌باشد. اما باید این نکته را بدانید که مدارکی که سایت coursera ارائه می‌دهد با توجه به اعتبار این سایت بسیار متفاوت تر از مدرک آنلاین عادی خواهد بود. در واقع شما با گذراندن دوره‌های آموزشی این سایت، علاوه بر اینکه دوره آموزشی را به خوبی فرا می‌گیرد مدرک معتبری هم دریافت می‌کنید.

نحوه پرداخت هزینه‌ی کلاس‌های آموزشی coursera

با ثبت نام در سایت کورسرا و انتخاب درس دلخواه خود می‌توانید در کلاس های مجازی شرکت کنید، این وب سایت دسترسی رایگان به آموزش های سطح بالا را به رایگان در اختیار تمام دنیا قرار داده است. در این وب سایت در دو حالت کلاس ها برگزار می شود یا به صورت آزاد یعنی زمانی که وقت داشته باشید و درس های خود را پیگیری کنید و یا به صورت محدود که کلاس ها از طریق وب سایت و با زمانبندی های مشخص برگزار می شود. در پایان دوره ها نیز به شما مدرکی از طرف این سایت ارائه می شود که می توانید آن را به مدارک خود در Linkedin اضافه کنید. ولی برای پرداخت کلاس‌هایی که هزینه دارد می‌توانید از طریق زیر پرداخت کنید.

  • پرداخت از طریق کارت های ویزا و مستر
  • پرداخت از طریق پیپال

اگر قصد خرید دوره‌های سایت coursera را دارید می توانید از خدنات خرید با پی پال و خرید با ویزا و مسترکارت سایت اول پرداخت استفاده کنید.