بوم کسب و کار اپل

اپل یک شرکت آمریکایی است که در زمینه طراحی لوازم الکترونیکی و ساخت نرم افزار‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند.  Apple در سال‌های شروع فعالیتش که حدود ۴۰ سال می‌گذرد پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده است ولی با انواع مختلف محصولات در حیطه‌های گوناگون چون مک بوک، ساعت هوشمند اپل واچ، آیپاد،گوشی هوشمند آیفون و… باعث شده زندگی بشر بهتر و راحت تر شود و خود را به یکی از معتبر‌ترین برند جهان تبدیل کرده است. یکی از بهترین مدل بوم کسب و کار از نظر میزان درآمد در دنیا، بوم کسب و کار اپل است. این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که تغییراتی را در مدل کسب و کار خود ایجاد کرده است، و این تغییرات منجر به ایجاد یک مدل بوم کسب و کار بهینه در طی سال متوالی شده است.

تاریخچه شکل‌گیری اپل که سابقه آن به دهه هفتاد میلادی باز می‌گردد، حاصل دوستی دو جوان به نام‌های استیو وزنیاک و استیو جابز است، که سرانجام موفق شدند در سال ۱۹۷۷ با معرفی کامپیوتر اپلI ، کمپانی اپل را به صورت رسمی معرفی کنند. هم‌اکنون ارزش سهام برند اپل، بعد از گذشت حدود نیم قرن، به ۲٫۴۸ تریلیون دلار رسیده است و قطعا در این راه، فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده است.

همه مدل‌های کسب و کار مبتنی بر پولسازی هستند و بوم کسب و کار اپل نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. طبق آماری که به دست آمده است، نشان می‌دهد که موفقیت مالی اپل، حتی در ماه‌هایی که فروششان زیاد نبوده است بازهم از بقیه شرکت‌های رغیب بیشتر بوده و اختصاصی بودن و منحصر به فرد بودن از ویژگی‌های مدل بوم کسب و کار اپل است. طبق آمارهای اعلام شده از سوی اپل، این شرکت بزرگ در ۱سال گذشته در حدود ۵۲ میلیارد دلار گردش مالی داشته است. این ارقام فوق العاده نشان می‌دهد اپل یک مدل کسب و کار عالی دارد و از آن برای درآمد بیشتر و جلب توجه مشتری استفاده می‌کند.

تحلیل شرکت اپل

قوت‌ها : 

  • وضعیت مالی قوی و با ثبات کسب و کار: فروش یک میلیاردی محصولات اپل در یک دهه، شاید بتوان گفت دستیابی به چنین فروش فوق العاده ای در طول یه دهه به عنوان کالای لوکس بسیار گران قیمت تر از رقبا، رکوردی فوق العاده محسوب می‌شود.
  • ارزش ویژه برند: ارزش ویژه برند، معروف بودن یک برند است که منجر به سودمندی بیشتر محصولات و خدماتش می‌شود. اپل یکی از مهم‌ترین و برترین شرکت‌هایی است که دارای ارزش ویژه برند است و پس از کامپیوترهای مکینتاش اپل به عنوان شناخته‌شده‌ترین برندی است که یک وعده‌ی برند ارزشمند دارد.
  • توجه کردن به مشتریان: یکی از نکات مهم در بوم کسب و کار اپل این است، با اینکه پلیس فدرال از مدیر شرکت درخواست کرد که اطلاعات شخصی کاربران اپل را به او بدهد، از انجام چنین کاری خودداری کرد و همین کار محبوبیت این شرکت را در میان طرفدارانش دو برابر کرد. از طرفی سیستم‌های امنیتی جدیدی که در محصولات چند سال اخیرش، برای بازگشایی ایفون‌ها مثل شناسایی چهره که از ایفون ایکس به بعد در محصولاتش قرار داد، اوج نبوغ نوآوری و احترام به مشتری را نمایش می‌دهد.

ضعف‌ها :

  • قیمت بیشتری نسبت به رقبا دارد: با این که اپل برند ارزشمندی دارد و خیلی از افراد فقط برای معروف بودن اپل از این برند خریداری می‌کنند، اما در مقایسه با تلفن‌های سامسونگ که ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند دارای قیمت بسیار بالایی است.
  • محدودیت‌های محصولات اپل: محدودیت‌های بر روی آی‌فون Apple وجود دارد ضروری نیستند و شاید اپل این محدودیت ها را ایجاد کرده تا خاص تر از بقیه رقبا باشد. برای مثال مهم‌ترین دغدغه کاربران بلوتوث نداشتن اپل است. همچنین حافظه قابل ارتقا وجود ندارد و باتری آن غیرقابل جابه‌جا است. با چنین قیمت بالایی انتظار ارائه خدمات بیشتری از این برند هست.
  • تنوع کم محصولات: شرکت اپل تنوعی که مثلا سامسونگ دارد را در محصولات خود در نظر نگرفته است. برای مثال شما اگر متقاضی محصولات سامسونگ باشید با سری گلکسی، نوت ها و … مواجه خواهید شد اما اپل چنین تنوعی را در محصولات خود ندارد و کاربران محدودیت‌های بیشتری برای انتخاب دارند.

فرصت‌ها:

  • پتانسیل بازار تلفن‌های هوشمند: امروزه بازار تلفن‌های هوشمند بسیار گسترده شده و از احتمالا قصد کوچکتر شدن نیز ندارد. بنابراین در این بازار بزرگ مشتریان بالقوه وجود داردکه طرفدار محصولات این شرکت هستند و برندی مانند اپل را انتخاب کنند. اپل پس از رونمایی از محصول جدید خود، طرفداران بیشتری هم جذب برند خود می‌کند و به همین دلیل نه تنها طرفداران شرکت کم نمی‌شوند بلکه افزایش هم می‌یابد.
  • ادامه پیشرفت تکنولوژی: Apple جدیدا هر چند سال یک‌بار موفقیت‌های چشم گیری را در حوزه تکنولوژی از خود نشان می‌دهد، برای همین مردم هم انتظار محصولات منحصربه‌فردی را از یک شرکتی مثل اپل دارند. محصولات و تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند این شرکت را به سطوح بالاتری برساند.
  • روند دیجیتالی شدن به مرور زمان: مردم با گذشت زمان بیشتر و بیشتر از اینترنت و برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند، به طوری‌که امروزه کمتر کسی را بدون تلفن هوشمند می‌بینیم و همان‌طور که مردم دیجیتالی می‌شوند قدرت کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند نیز در میان مردم بیشتر می‌شود و رونق تلفن‌های هوشمندی مانند آیفون را در صنعت می‌بینیم.

تهدیدات:

سامسونگ: سامسونگ یکی از انواع بهترین گوشی‌های کنونی است و در تمامی اندازه‌ها وجود دارد، در سال‌های اخیر سامسونگ به طرفداران نشان داده که از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و با سیستم عامل اندروید و دوربین و سایر امکانات فوق‌العاده‌اش یک رقیب بزرگ برای بوم کسب و کار اپل محسوب می‌شود.

اندروید: بزرگ‌ترین تهدید برای بوم کسب و کار اپل سیستم عامل اندروید است. سیستم‌عاملی که برای همه رایگان است و کاملا آماده برای رشد و توسعه است.

نبود نوآوری جدید: در چند سال گذشته، اپل محصول فوق‌العاده‌ای در بازار ارائه نکرده و مردم انتظار دارند تا محصولات نوآورانه جدیدو متفاوت از اپل ببینند، شاید این مورد تبدیل به یک تهدید برای طرفدران اپل باشد.