بوم کسب و کار سایت آمازون

سایت آمازون

شرکت آمازون سایت فروشگاه بزرگ آنلاین دارد که به افراد در سراسر جهان خدمت می‌کند. دفتر اصلی و مرکز آمازون، در کشور آمریکا است. محصولاتی که آمازون به مشتریان در همه جای دنیا عرضه می‌کند، انواع کالا و محصولات مثل گوشی، لباس، کتاب، لوازم خانگی، آلبوم های موسیقی و … است. تقریبا این فروشگاه اینترنتی همه نوع چیزی میفروشد و به یک نوع کالا خاص محدود نمی‌شود و فقط یک سری کالای خاص فروش نمی‌رود. از آنجایی که تقریبا هر محصولی را که بخواهید روی وب سایت آمازون میتوانید پیدا کنید، جالب است بدانید چه محصولاتی در این کمپانی پیدا نمی شود و نمی توان خرید؟ این محصولات شامل خانه های بزرگ، ماشین، سیگار و حیوانات خانگی است.

شرکت Amazon برای فروش محصولات متنوع خود، به صورت مستقیم تولید نمی‌کند. برای مقایسه، بهتر است سایت دیجی کالا را که اکثر ما با آن آشنا هستیم را مثال بزنیم : دیجی کالا به صورت واسطه ای عمل میکند و محصولات را از فروشندگان دریافت و بعد از بسته بندی، به دست مشتریان میرساند. آمازون هم به این صورت عمل کرده و به صورت واسطه‌ای محصولات را به همه کشور‌ها ارسال می‌کند. این شرکت همراه با شرکت های گوگل (Google)، اپل (Apple) و فیس بوک (Facebook) جزء یکی از چهار شرکت فناوری بزرگ در سطح جهان مى‌باشد.

وب سایت آمازون، بخش اعظم از کسب ‌و کار این شرکت بشمار می‌آید، که بیشترین خدمات و کالاها، از طریق آن عرضه می‌گردد. از ویژگی‌های مهم این وب سایت این است که می‌توان نسخه الکترونیکی بیشتر کتاب های که در این وب سایت برای فروش گذاشته شده است را، مطالعه کرد ورق زد.

تاریخچه تاسیس شرکت آمازون

در سال ۱۹۹۴جف بزوس و همسرش Amazon را در ابتدا به عنوان یک فروشگاه آنلاین کتاب، راه اندازی کردند. آن‌ها به خاطر معروف بودن شهر سیاتل واقع در آمریکا، به عنوان یک مرکز فناوری برای شرکت‌شان استفاده کردند و بزوس حدود ده هزار دلار سرمایه با حساب شخصی، برای آن در نظر گرفت. از سال ۱۹۹۵ میلادى، آمازون به عنوان یک استارت آپ در زمینه فروش آنلاین کتاب شروع به فعالیت نمود.

یکی از مسائلی که بزوس را تشویق به شروع کار کرد، مقاله ای در زمینه افزایش رشد 2300 درصدی سالانه اینترنت پیش بینی شده بود و به همین خاطر، جف بزوس لیستی از 20 کالایی که از طریق اینترنت می‌توانست به فروش برساند را تهیه کرد. این لیست کالا های 20 تایی که بعد با تجدید نظر در آن، به یک لیست 5 تایی کاهش پیدا کرد و از نظر خودشان مهم‌ترین محصولات بودند. در تاریخ ۶ مارس سال ۲۰۱۸، جف بیزوس به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان با مبلغ ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی شناخته شد و در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۸ میلادى، ارزش خالص اموال او ۱۱۸٫۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

در آن زمان سرمایه‌گذارى در دنیاى اینترنت ریسک خیلی زیادی داشت زیرا کم و بیش ناشناخته بود. ولى با این حال جف بیزوس توانست این ریسک را انجام دهد و در مدت زمان کوتاهى به سود بالایى برسد. حدود چهار سال از شروع رسمی سایت آمازون به عنوان کتاب فروشى آنلاین گذشته بود، که با فروش مبلغ ٦١٠ میلیون دلار و داشتن ١٣ میلیون مشتری در سراسر جهان به عنوان نمونه، جهت چگونگی راه اندازی کسب و کار الکترونیکى و یک استارت آپ موفق، شناخته شد.

ایده جف ساخت یک وب‌ سایت برای معرفی کتاب بود و برتری که این وب‌گاه بیزوس را توجیه کرده بود، عدم نیاز به تهیه کاتالوگ فیزیکی، کاهش چشمگیر هزینه‌ها، افزایش سرعت در عملیات خرید، امکان تغییر روزانه کاتالوگ و… بود، اما خطر بزرگ این کار سرمایه‌گذاری برای یک مبحث جدید، مبهم و غیرقابل اعتماد به نام اینترنت بود که تا آن روز تمامی مردم اینترنت را یک وسیله تفریحی و ارتباط جمعی می‌دانستند.

شاید برای اولین بار وقتی این اسم را می‌شنوید به ذهنتان برسد چرا نام آمازون ( به معنای جنگل‌ ) برای نام این شرکت انتخاب شده است ؟ در اوایل شروع کار شرکت، نام اصلی Amazon نبود و بزوس برای این نام آمازون را انتخاب کرد چون تصور می‌کرد، شرکتش بزرگترین توزیع کننده آنلاین باشد درست مانند آمازون که طولانی‌ترین رودخانه جهان است. طرح تجاری آمازون در ابتدای شروع کمی غیرمعمول اما زیرکانه بود. جف بزوس در این باره می‌گوید : طرح تجاری آمازون برای نخستین بار زمانی به ذهن من رسید که با همسرم از نیویورک به سمت سیاتل در حال رانندگی بودم.

سال های نخستین کار شرکت آمازون

در سال‌های اولیه کسب و کار سایت آمازون، جف بیزوس و کارکنانش که شامل پنج نفر مى‌شدند، در گاراژ که دفتر کاریشان محسوب می‌شد به یادگیری درکورد چگونگی تهیه کتاب و همچنین راه اندازى یک سیستم کامپیوتری که کار کردن با این سایت را بهتر و آسان تر کند، پرداختند. اکثر کتاب فروشی‌ها مجبور به انجام بازاریابى، برای فروش بیشتر براى اجناس خود مى‌باشند. یک بازاریاب حرفه‌ای تلاش می‌کند رابطه‌ی خوب با کاربران داشته باشد و انجام این کار سبب مى‌شود، که فرآیند خرید آسان‌تر شود. همچنین جف بیزوس قصد داشت براى ارتباط با مشتریان و بازاریابى بهتر، یک اجتماع مجازی که جایى براى ارتباط با کاربران آمازون باشد، ایجاد کند.

برای رسیدن به این هدف، بیزوس و تیمش برنامه‌هاى جدیدی برای تحقق اهدافشان ایجاد کردند که امکانات زیادى داشت از جمله : امکان جست و جوی تخصصی کتاب ها را فراهم مى‌کرد و بخش ریویو شامل این بود که مشتریان در این بخش، پیشنهادات و نظرات خود را در مورد کتابی که خریداری کردند، وارد سایت مى‌کردند. همچنین بخش پیشنهاد مشتریان که کتاب‌هاى مشابه دیگرى را براى خرید به کاربران پیشنهاد مى‌کنند، که این پیشنهادات بر اساس خرید قبلی مشتری مى‌باشد.

در اولین ماه راه‌اندازی شرکت آمازون، جف بیزوس ایمیلى از طرف که یکى از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پیشین وب سایت Yahoo دریافت نمود. در این ایمیل پشنهاد جالبى به بزویس کرده بود که بر روی صفحه نخست یاهو معرفی و تبلیغ سایت آمازون قرار داده شود و او با این پیشنهاد موافقت کرد. بعد از انجام این کار توسط یاهو، باعث شد ظرف دو ماه در شروع کار خود آمازون به موفقیت بسیار بالایى دست یابد. و کتاب‌هاى خود را در ٥٠ ایلات از امریکا و ٤٥ کشور متفاوت دنیا به فروش برساند و به تدریج فروش آمازون به بیش از ٢٠٠٠٠ دلار در هفته رسید.