بوم کسب و کار مدل Microsoft

مایکروسافت

تاریخچه اولیه

پل آلن و  بیل گیتس ، دوستان دوران کودکی بودند که با شور و شوق فراوانی برای رایانه برنامه ‌نویسی می‌کردند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودند. در ژانویه سال ۱۹۷۵، سامانه‌های تله میتری (Micro Instrumentation and  Telemetry Systems, MITS)  به نام آلتیر (نام شرکت آمریکایی) ۸۸۰۰، از شرکت میکرو تولید شد.

پائول آلن متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای التیر8800(یک ریز رایانه موفق ک حدودا در سال 1975 میلادی ساخته شد و توانست عنوان رایانه شخصی را به خود بگیرد)، Basic  بسازند. رایانه (Altair 8800) التیر8800 ،حاصل خلاقیت اد رابرتز  (Ed Roberts)، مهندس بازنشسته نیروی هوایی آمریکا بود؛ و پس از تماس با بیل گیتس آن‌ها از این شرکت تقاضای استخدام کردند. پائول آلن به عنوان شبیه‌ساز و بیل گیتس به عنوان مترجم استخدام شد. پس از تولید Basic ، میکرو دستگاه آتاری Basic را تولید و بازاریابی کرد.

مایکروسافت یا میکروسافت(Microsoft) گرفته‌شده از Microcomputer software)) یک شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند ایالات واشینگتن قرار دارد؛ سرانجام در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵، با مدیر عاملی بیل گیتس تأسیس شد. در اوت ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله اسکی در ژاپن توافق کرد و در نتیجه نخستین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تأسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشینگتن در آمریکا نقل مکان کرد.

ورود مایکروسافت به بازار کار سیستم عامل

مایکروسافت با سیستم عامل خود در سال ۱۹۸۰ یعنی زنیکس ، وارد بازار کار سیستم عامل شد. سپس مایکروسافت سیستم عامل MS-DOS را تولید کرد. سرانجام مایکروسافت در مذاکرات با تحقیقات دیجیتال شکست خورد و در نوامبر ۱۹۸۰ سیستم عامل جدیدی با نام CP/M تولید کرد که در آینده در رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار گرفت. مایکروسافت با درآمدهای بسیارش ۲۱۰ شرکت را خرید و هم چنین یک بخش چاپ و نشر به نام مایکروسافت پرس تولید کرد.

فعالیت های ماکروسافت

مایکروسافت که نخست کار خود را توسط دو دوست دوران کودکی ) بیل گیتس وپل آلن)  با ساخت و فروش مفسر زبان برنامه نویسی بیسیک  برای آلتایر شروع کرد. در اواسط دهه۱۹۸۰ با طراحی سیستم عامل داس  بر بازار سیستم های عامل رایانه‌های شخصی مسلط شد. (پائول آلن در ماه فوریه 1980 پس از مبتلا شدن به بیماری هوج کین استعفاء داد.)

درسال 1994 مایکروسافت آنکارتا  را که نخستین دانشنامه قابل اجرا روی رایانه بود به راه انداخت. مایکروسافت با همکاری دریم ورکس در سال  1995برای تولید سرگرمی‌های چندمنظوره یک شرکت جدید تأسیس کردند. پیش از ارائه ویندوز 95 ، مایکروسافت یک شرکت تجارت محور قلمداد می‌شد اما ویندوز ۹۵ موجب شد که دیگر آن را یک شرکت مشتری محور بدانند.

در سپتامبر1995 دولت چین  ویندوز را به عنوان سیستم‌عامل رسمی کشورش انتخاب کرد و از مایکروسافت خواست نسخه چینی ویندوز را برایشان آماده کند.

اواسط دهه90 میلادی  بیل گیتس تصمیم گرفت مایکروسافت را وارد دنیای اینترنت کند و “MSN” به وجود آمد. این یک سرویس آنلاین بود که قرار بود با امریکن انلاین(AOl)  رقابت کند. پس با همکاری ان بی سی ، ایستگاه کابلی خبری «MSNBC» و مجله ی آنلاین «Slate» به سردبیری مایکل کینسلی را تأسیس نمود. راه‌اندازی وب‌تی‌وی که امکان اتصال تلویزیون به شبکه را فراهم می‌کرد، از دیگر اقدامات مایکروسافت در سال 1996بود.

در آوریل ۲۰۱۴ میلادی مایکروسافت شرکت تولید تلفن همراه نوکیا (فنلاند) را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار آمریکا به مدت ده سال خرید. بدین ترتیب تولید گوشی‌های تلفن همراه توسط شرکت نوکیا برای ده سال به مایکروسافت واگذار شد.

ماکروسافت در سال 2016 به فعالیت هایی چون  انتشار کتاب ، تولید محصولات چند رسانه ای  و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز پرداخت هر چند فعالیت اصلی آن (2010) در زمینه ی طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائه ی خدمات نرم افزاری برای ابزارهای رایانه‌ای است

مایکروسافت به‌جز بازارسیستم عامل و نرم‌افزار اداری، در زمینه‌های دیگر هم مانند: شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی ، سایت اینترنتی «ام‌اس‌ان»، همچنین در زمینه تولیدسخت افزار رایانه با ساخت محصولاتی مانند موشواره و نیز سرگرمی‌های خانگی، از جمله ایکس باکس ، ایکس باکس 360 شرکت تیک تو و زون  نیز فعالیت می کند.

 مایکروسافت از گذشته تاکنون با استفاده از روش‌های مختلف مانند گروه خبری یوز نت و  وب، پشتیبانی از نرم افزار های خود را  خود را همواره ادامه داده‌است و جایزه ی «ام‌وی‌پی» را به داوطلبانی که در کمک به مشتریان شرکت مفید بوده باشند، اهدا می‌کند.

این شرکت فناوری(مایکروسافت) در سال 2016 توانست رتبه نخست بزرگترین شرکت های نرم افزاری  را به دست اورد.

مایکروسافت همواره هدف نقدهای مختلفی از جمله انحصارطلبی  بوده، که موجب تشکیل دادگاه‌های قضایی بسیاری علیه آن، به علت تجاوز از قوانین انحصار،در وزارت دادگستری ایلات متحده امریکا و کمیسیون اروپا  شده‌است.

درسال 1997اینترنت اکسپلورر4  همراه ویندوز به بازار آمد. اما دادگستری آمریکا به دلیل اینکه مایکروسافت با این کار از توافق‌نامه‌ای که در سال ۱۹۹۴ امضاء کرده، تخطی نموده‌است، از آن‌ها خواست که دیگر اینترنت اکسپلورر و ویندوز را همراه هم به بازار نفرستند. در سال 1998ویندوز98  به همراه اکسپلورر SP۴/۰ SP۱ و FAT۳۲ به عنوان فایل سامانه عرضه گشت. در عین حال، جنجال‌های زیادی در پی افشای یادداشت‌های داخلی مایکروسافت در اینترنت به وجود آمد: «نرم‌افزارهای اوپن سورس  تهدیدی جدی برای مایکروسافت به حساب می‌آیند.» این اسناد که به اسناد هالووین معروف شده‌اند، بخشی از این خطرات را عنوان کرده و در عین حال از فعالیت‌های مایکروسافت علیه لینوکس پرده برمی‌دارد. مایکروسافت نیز ضمن این که به صحت این اسناد اعتراف کرد، آن‌ها را صرفاً تحقیقات مهندسی دانست.

در آوریل سال 2000  حکم پرونده ایالات متحده و مایکروسافت صادر شداین حکم شرکت را مجبور می‌کرد که به دو پاره تقسیم شود. البته بخشی از این تصمیم در دادگاه استیناف لغو شد. مایکروسافت که اهداف تجاری و خانگی را توأمان نشانه رفته بود،  ویندوز ایکس پی را سال 2001 آماده کرد. مایکروسافت برای رقابت با سونی  و نینتندو ، با سرمایه‌گذاری میلیاردی و تولید و پخش اکس باکس  وارد عرصه بازی های رایانه ای شد.

تا سال2005  اکس‌باکس در بازار فروش آمریکا در رده دوم پس از پلی استیشن2 سونی و قبل از گیم کیوب نینتندو قرار داشت. (در بازار جهانی پس از هر دو بود) اما با این وجود، با فروش ۲۲ میلیون دستگاه در مقایسه با فروش بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه پلی استیشن ۲، ضرر سنگینی معادل ۴ میلیارد دلار متحمل شده‌است. مایکروسافت در مدت ۳ سال کار ساخت «NET.» مقدماتی و سرور ویندوز2003  را هم به پایان رساند.

در سال2004  به دنبال شکایت اتحادیه اروپا ، مایکروسافت به پرداخت ۶۱۳ میلیون دلار جریمه محکوم شد و متعهد گردید که توافقات قطعی خود با سایر رقبا را افشا کند. همچنین ملزم شد نسخه‌ای از ویندوز را تهیه و آماده کند که فاقد مدیا پلیر  باشد.

پرفروش ترین محصولات

پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم علمل ماکروسافت ویندوز و نرم‌افزار مایکروسافت آفیس است و شعار اصلی این شرکت «یک رایانه روی هر میز، در هر خانه» می‌باشد. این دو محصول با سهمی حدود ۹۰٪ در سال2003  برای مایکروسافت آفیس  و در سال  2006برای ویندوز  جایگاه مهمی در بازار فروش محصولات رایانه‌های شخصی و رایانه‌های رومیزی پیدا کردند  .

اکس باکس360

در نوامبر2005  ، مایکروسافت دومین کنسول بازی خود را با نام اکس باکس360  به بازار عرضه کرد (لازم به ذکر است نخستین نسخه کنسول مایکروسافت اکس باکس  نام داشت) مایکروسافت در زمینه رقابت با کنسول‌های بازی تجربیات خوبی بدست آورده بود و این بار کنسولی بسیار کامل‌تر و بهتر نسبت به نخستین کنسول خود به بازار عرضه کرد. اکس‌باکس ۳۶۰ در دو مدل با نام‌های “Premium” و «Core System» عرضه شد. نسخهٔ «اکس‌باکس ۳۶۰ Premium» دارای دسته بی‌سیم، هارد درایو، ریموت کنترل و هدست  می‌باشد ولی نسخه ی  «Core System»شامل دسته سیمی و بدون هارد درایو و وسایل جانبی می‌باشد. اکس‌باکس ۳۶۰ تقریباً یک سال زودتر از رقیبان خود یعنی پلی استیشن3 و نینتندو Wii به بازار عرضه شد. اکس‌باکس ۳۶۰ پیشرفت‌های زیادی نسبت به کنسول قبلی خود کرده‌است و علاوه بر قدرت سخت‌افزاری، دارای طراحی فوق‌العاده زیبایی می‌باشد. اکس‌باکس ۳۶۰ فروش بسیار بهتری نسبت به کنسول قبلی مایکروسافت داشت. نسخه بعدی اکس‌باکس در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۳ با نام اکس باکس وان  وارد بازار شد. در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۱۶ اکس‌باکس وان اس با رنگ سفید و ۴۰٪ کوچک‌تر از اکس‌باکس وان معرفی شد. همچنین اکس‌باکس وان ایکس که پیشرفته تر از ایکس باکس‌های قبلی بود و از وضوح4کی  پشتیبانی می‌کرد در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۷ عرضه شد  .اکس باکس سری ایکس هم‌اکنون قوی‌ترین کنسول مایکروسافت است.

درآمد

ماکروسافت در اواسط دهه 1980 سهام خود را وارد بورس  کرد، که با افزایش ارزش سهام، چهار نفر میلیاردر و حدود ۱۲٬۰۰۰ نفر از کارکنان مایکروسافت، میلیونر شدند

مایکروسافت درسال مالی  ۲۰۱۰ بیش از ۶۲ میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از ۱۰ میلیارد دلار سود خالص و ۸۹٬۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف جهان داشت

ارزش مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت تا توانست در کنار شرکت‌هایی چون آمازون و اپل  که تنها شرکت‌هایی که ارزششان از ۱ تریلیون گذشته‌است؛ قرار بگیرد

این کورپورشن در سال ۲۰۲۲ شرکت اکتیویژن بلیزارد را با قیمت ۶۸٫۷ میلیارد دلار خرید.