بوم کسب و کار toyota

تویوتا

از تویودا تا تویوتا

ریشه‌های تأسیس خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که به عنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود.ساکیشی تویودا، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه‌انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.

ساکیشی در سال ۱۹۲۴ گونه تمام‌خودکار آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه خودکار ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک  از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور خودرو شد.

در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین‌آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می‌شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب خودروها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

در سال ۱۹۳۰ کیشیرو پژوهش بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. کیشیرو در مورد برنامه آینده خود با رئیس شرکت، ریسابورو مشورت نمود، ریسابورو نخست بسیار محتاط بود و فریادهای اعتراض از داخل و خارج شرکت بلند شد، اما کیشیرو بر تصمیم خود پافشاری می‌کرد و عقیده داشت که این تجارت برای شرکت سودمند خواهد بود و از همه مهم‌تر دولت نیز آشکارا برای سیاستگذاری پیشبرد صنایع خودرو در تلاش بود. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان خودرو را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید خودروهای مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت خودروهای خارجی را نیز در نظر داشت.

در سال ۱۹۳۵ نخستین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به‌طور رسمی افتتاح شد. بدین ترتیب یکی از موفق‌ترین کارخانجات ریسندگی ژاپن، در بین دو جنگ جهانی با تغییر گرایش، به کارخانه خودروسازی تبدیل گشت. تلاش و همت کیشیرو تویودا باعث شد، که از دل کارخانه پدر، کارخانه‌ای جدید، تأسیس شود.

نخست خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته شد.

در سال ۱۹۳۸ سامانه JIT عملیاتی شد. دو سال بعد، مؤسسه پژوهشی تویوتا افتتاح گردید. سال ۱۹۵۱ سامانه پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، توسط کیشیرو راه‌اندازی گردید.

نخستین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.

در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت بر عهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سامانه تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

گروه تویوتا،: (ّبه انگلیسیToyota Group ) و (به ژاپنیトヨタ自動車株式会社) یک شرکت خوشه

ای(به دو یا چند شرکت با کسب و کار کاملا متفاوت که تحت یک ساختار سازمانی فعالیت می کنند) ژاپنی است که مدیریت چندین شرکت را به مرکزیت شرکت خودروسازی تویوتا ، در اختیار دارد.

فعالیت این شرکت‌ها در حوزه‌های زیر می باشد :

  • خودروسازی و تولید قطعات خودرو
  • ·          صنایع سنگین و ماشین الات صنعتی
  • صنعت نساجی
  • تجارت و بازرگانی
  • سرمایه گذاری و خدمات مالی

نخستین شرکت زیرمجموعه گروه تویوتا، شرکت صنایع تویوتا بود، که در سال ۱۹۲۶ توسط ساکشی تویودا راه‌اندازی شد.

از سایر شرکت های تابعه این گروه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ·           دسنو: شرکت خودروسازی ژاپونی که در تولید و عرضه قطعات خودروها(سواری و سنگین) فعالیت میکند.
  • آیسین سیکو: شرکت مجموعه‌سازی و قطعه‌سازی ژاپنی است و در زمینه پژوهش، تولید و توسعه سامانه‌ها و قطعات خودرو اعم‌از موتور های درون سوز ، سامانه های ترمز ، جعبه دنده های خودکار ، پمپ های حرارتی ، سلول های خورشیدی رنگ حساس خودرو های برقی دوگانه ، مبدل گشتاور  و میل گردان  فعالیت می‌نماید.
  • هینو موتورز: شرکت خودرو سازی ژاپنی که در زمینه ساخت موتور های دیزلی انواع کامیون ها و اتوبوس ها فعالیت می کند.
  • صنایع سنگین فوجی: که نام جدید ان سوبارو می باشد یک شرکت خودرو سازی صنایع سنگین
  • تویوتا بوشوکا:فعال در تولید قطعات و تزئینات داخلی خودرو و محصولات نساجی
  • خدمات مالی تویوتا: خدماتی چون بیمه اتومبیل و بیمه های عمومی و لیزینگ و وام خودرو
  • ·           دایهاتسو: شرکت ژاپنی که در ساخت خودرو های کوچک و بیابانگرد

کیفیت محصولات Toyota

نخستین کارخانۀ تولید خودروی تویوتا در سال 1935 آغاز به کار کرد. لوگوی تویوتا که پیش از این تویودا بود به تویوتا تغییر نام یافت. 

کمپانی تویوتا موتور در سال 1937 به طور رسمی افتتاح گردید و موفق ترین کارخانۀ ریسندگی ژاپنی، تغییر کارکرد داد و وارد صنایع خودروسازی شد. نخستین محصول تجاری این شرکت، کامیون یک و نیم تنی تویوتا مدل G1 بود. 

در طول جنگ جهانی دوم کارخانۀ تویوتا در خدمت ارتش بود و تا چند سال بعد هم اجازۀ تولید خودرو را نداشت. مرگ کیشیروی مبتکر در سال 1952 رخ داد و پسر عمویش، ایجی، مسئولیت کارخانه را بر عهده گرفت. تویوتا کمری، تویوتا هایلوکس و تویوتا لندکروز از محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات تویوتا هستند. کیفیت خودروهای تویوتا آن قدر زیاد است که بسیاری از گروه های نظامی و شبه نظامی از برند تویوتا استفاده می کنند.

ایجی همراه با پسر کیشیرو، شوئی شیرو، توانستند، تویوتا را به یکی از شرکت های مهم خودروسازی جهان تبدیل کنند. بعدها تویوتا با جنرال موتورز آمریکا همکاری کرد و با عرضۀ خودروهای هیبریدی تجاری، پرچمدار جدیدترین تکنولوژی در جهان شد.

لوگوی Toyota

 در تصور اولیه خیلی ها باور دارند که لوگوی تویوتا سعی دارد با الهام از غرب، یک گاوچران را به تصویر بکشد. با این دیدگاه شکل کلاهِ یک گاوچران، ایده و حاصل کار طراحی لوگوی تویوتاست. بیضی های در هم تنیدۀ تویوتا، همچنین حرف T و به طور کلی فرمان اتومبیل را تداعی می کنند. هر کدام از حلقه های بیضی با یک مفهوم خاص طراحی گردیده اند. یکی نماد مشتری، یکی نماد سازنده و آخری نماد دنیا است. دنیایی که مشتری و سازنده اش را در بر می گیرد. دنیایی که حاوی سازندگان تویوتا و مشتریان مشتاق آن است.

نام برند  Toyota

تویوتا در زبان ژاپنی، معادل برکت برنج است. تویو: برکت و تو: برنج. این نام برگرفته از یک باور محلی است که طبق آن، فراوانی برنج، نشانۀ فراوانی مال و ثروت است. خانوادۀ تویودا، با انتخاب این نام رزق وبرکت را با حرفه شان همراه می کردند و با طرح یک لوگوی خاص، جزو صنایع برتر خودروسازی جهان شدند. 

شعار تبلیغاتی Toyota

کمپانی تویوتا در دوره­های مختلف از شعارهای تبلغاتی متفاوتی بهره­مند بوده است که هر یک با توجه به دوره‌ی فعالیت و اهداف این شرکت تنظیم می­شدند. این شعارها در دوره­های مختلف به شرح زیر هستند؛

  • §         “You asked for it. You got it”

جمله­ی ” آن را خواستید، آن را بدست آوردید” یا همان ضرب المثل فارسی ” خواستن توانستن است” در سال­های 1975 تا 1979 شعار تبلیغاتی این شرکت بود.

  • §         “Oh, What A Feeling”

شعاری که تا به امروز در خاطر بسیاری از طرفداران تویوتا مانده است: شعار ” اوه، چه احساسی”! این شعار بیان کننده­ی احساس واقعی خریداران محصولات تویوتا است که در 1980 تا 1986 معروف بود.

  • §         “Who could ask for anything more?”

“چه کسی می­تواند انتخاب دیگری داشته باشد؟” جمله­ای که تویوتا را به عنوان بهترین انتخاب در نگاه مشتری تبدیل می­کند. این جمله نیز در سال­های 1986 تا 1990 به عنوان شعار تبلیغاتی تویوتا موتورز برگزیده شده بود.

  • §         “Toyota. Everyday,”

“هر روز با تویوتا یا تویوتا هر روز”، عبارتی کوتاه، مفهومی و بسیار ساده­تر از شعارهای قبلی بود. به طوری که به راحتی در ذهن مخاطب جای می­گرفت. این شعار از سال 1997 تا 2001 بازگو کننده‌ی اهداف این کمپانی بزرگ بود.

  • §         “Let’s Go Places”

در نهایت از اوایل سال 2013 کمپانی تویوتا این شعار را جایگزین شعار قبلی خود اعلام کرد. به عقیده­ی مدیران این شرکت، شعارهای پیشین تاثیرگذاری و ماندگاری کمتری در ذهن مخاطب داشتند و باید با جمله­ای ماندگار جایگزین می­شدند. شعار جدید نشان دهنده‌ی تعهد این شرکت به محصولات جدیدتر و شگفت­انگیزتری خواهد بود. در واقع این شعار نوید دهنده­ی مشارکت مشتریان در شکل­گیری آینده­ی هرچه بهتر تویوتا است.

مدل درآمدی

درآمد شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۹۷٫۲۹ میلیارد دلار و سود خالص آن ۳ میلیارد دلار بوده‌است. هم‌اکنون تویوتا پس از فولکس واگن با درآمد ۲۴۷٫۷۷ میلیارد دلار و سود خالص ۲۸٫۱۳ و جنرال موتور  با درآمد ۱۵۰٫۲۷۶ میلیارد دلار و سود خالص ۷٫۵۸۵ میلیارد دلار سومین خودروساز برتر جهانی و نخستین خودروساز ژاپن  محسوب می‌شود.

رشد روزافزون تویوتا به گونه‌ای است، که به زودی رقیب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نیست، که با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازی جهان تبدیل شود.

تویوتا در سراسر ژاپن ۱۲ کارخانه تولیدی دارد. بازار خارجی تویوتا ۱۷۰ کشور و منطقه را در برمی گیرد. شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تویوتا ۵۲ شرکت و در ۲۷ کشور جهان پراکنده می‌باشند. در سال ۲۰۰۵، در ژاپن ۶۵۷۹۸ نفر در کارخانه‌های شرکت کار می‌کرده‌اند، که با احتساب ۵۲۳ شرکت زنجیره تأمین، که ۲۳۱ شرکت آن در خارج از ژاپن مستقر است، این تعداد به ۲۸۵۹۷۷ نفر می‌رسد.

در سال ۲۰۰۵، تویوتا ۸۱۲ میلیارد ین در زمینه تحقیق و توسعه  هزینه کرده‌است. آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودروی هیبریدی سینرژی  است، متشکل از دو منبع قدرت:  موتور الکتیریکی و موتور گازی و بنزینی  در این فناوری امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر، تعبیه شده‌است.

درست است که 90 درصد از درآمد تویوتا از فروش خودرو است. اما این شرکت همچنین از سایر عملیات ها مانند خدمات مالی، سرمایه گذاری و ماشین آلات درآمد ایجاد می کند.

پبیشتر فروش خودروهای تویوتا در ژاپن و آمریکای شمالی انجام میشد. قوی ترین و سودآورترین برند آن لکسوس است که بیش از 10 میلیون فروش در سراسر جهان دارد. مدل کسب و کار تویوتا تنها بر اساس یک خودرو نیست، بلکه طیف وسیعی از محصولات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد، زیرا این شرکت مدل‌های مختلفی را در بازارهای مختلف در یک سیستم تولید منعطف به خوبی تولید می‌کند.

علاوه بر این، تویوتا موفق به تولید خودروهای باکیفیت با قیمت مناسب شده است. این شرکت چندین ابتکار را برای کاهش هزینه‌های عملیاتی خود آزمایش و اجرا کرده است و بر ظرفیت‌های تولید محلی تمرکز کرده است تا خواسته‌های مشتریان را برآورده کند.

جریان های درامدی تویوتا فروش محصولات (خودرو، وسایل نقلیه تجاری و موتور)، فروش قطعات یدکی، خدمات بانکی، تامین مالی، و لیزینگ، پورسانت، و فروش از مشاغل غیر خودرویی.می باشد و ساختار هزینه آن : ناب گرا، با هزینه های عملیاتی کم هزینه، که شامل امکانات و عملیات تولیدی، مواد اولیه و قطعات، توزیع و تدارکات، غرامت کارکنان، سرمایه گذاری در فناوری و تحقیق و توسعه، نگهداری، بازاریابی و تبلیغات و غیره می شود.