دوره آنلاین مدیریت مالی فردی – برگزاری روزهای فرد

دوره آنلاین مدیریت مالی فردی - برگزاری روزهای فرد
توضیحات وبینار

معرفی دوره و مدرس

این دوره را می‌توان در این سوال محوری خلاصه کرد: 

«استقلال مالی و به دنبال آن ثروتمند شدن مسیری کوتاه‌مدت و یک‌شبه محسوب می‌شوند یا به چیزهایی مانند تغییر عادت‌ها، توانایی تحلیل و آگاهی نیاز دارند؟»

شاید در نگاه اول به این سوال به سادگی پاسخ بدهید؛ اما واقعیت این است که تبلیغات زیادی در جهان امروز هست که طمع انسان‌ها را هدف گرفته‌اند. شاید خیلی از ما با ایده‌ی «یک شبه ثروتمند شدن» مخالف باشیم؛ اما در عین حال تحت تاثیر همان تبلیغاتی که با همین ایده ساخته شده‌اند قرار بگیریم.

قطعا روایت‌هایی از افرادی شنیده‌اید که توانسته‌اند یک شبه این مسیر طولانی را سپری کنند؛ اما این اتفاق تماما وابسته به شانس یا چیزهای دیگری بوده که به صورت اتفاقی برای این دسته رخ داده است. واقعیت این است که افراد بسیار زیادتری وجود دارند که به مسیر جستجوی روشی سریع برای ثروتمند شدن وارد شده‌اند و هیچ جایگاهی برای خود نیافته‌اند. حتی شاید با تصمیماتی اشتباه، شرایط زندگی را برای خود سخت‌تر کرده باشند. درواقع جریان اصلی تبلیغات عموما تلاش می‌کند با اغراق زیادی همان دسته‌ی ناچیز را به عنوان راهکار به ما پیشنهاد دهد تا بتواند محصول خود را به فروش برساند. 

زندگی پایداری که از نظر مالی کمترین میزان وابستگی را به مسائل اقتصادی کلان کشوری داشته باشد، چیزی است که می‌تواند توسط عادت‌هایی صحیح و داشتن دیدی علمی و آگاهانه به مسائل مربوط به حوزه‌ی مالی شکل می‌گیرد. مدیریت مالی فردی، علمی است که در دل خود علوم دیگری را می‌پروراند. بنابراین آشنایی با این علم می‌تواند علاوه بر بهبود زندگی شخصی افراد، زندگی و روحیه‌ی اجتماعی را بهبود ببخشد. 

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که «در این زمینه به چه شخص یا اشخاصی می‌توان اعتماد کرد که بتواند اطلاعاتی دقیق و صحیح را در اختیارمان بگذارد؟» 

مدرس این دوره دکتر محسن بهرامگیری، فارغ‌التحصیل دکترای در رشته‌ی فایننس از دانشگاه MIT است. محسن بهرامگیری ۱۵ سال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وال‌استریت و بازارهای بین‌المللی فعالیت کرده است. اکنون بیش از ۱۰ سال است که محسن بهرامگیری در سمت مدیریت گروه فایننس (اقتصاد) در دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف مشغول به کار است. او همچنین فعالیت‌هایی در زمینه‌های زیر داشته است: 

  • مشاور حوزه‌ی امور مالی بین الملل
  • مدیریت صندوقهای سرمایه‌گذاری
  • مشاور حوزه‌ی امور مالی شرکتی

 هدف دوره

این دوره تلاش می‌کند تا روش‌های به روز مدیریت مالی شخصی و تغییر عادت‌های مالی را آموزش دهد. برای این کار روی مفاهیمی مانند «مدیریت هزینه‌ها»، «مدیریت دارایی‌ها»، «تصمیم‌گیری‌های درست مالی مانند سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، شناخت بازارها و دارایی‌های مختلف» و «بررسی انواع مختلف سرمایه‌گذاری به تفکیک چشم‌انداز شفافی که به ما ارائه می‌دهد» کار می‌شود. مجموع این ویژگی‌ها می‌تواند رشد مدیریت مالی فردی و رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را سبب شود. علاوه بر این‌ها، تکنولوژی و سیستم‌های مالی مدرن‌تر دنیای بلاکچین مانند دیفای | DeFi در عصر حاضر تحول عظیمی در تمامی حوزه‌های مربوط به امور مالی به وجود آورده‌اند. تحول‌هایی که می‌توانند سرعت بازدهی مدیریت مالی را به طرز چشمگیری افزایش دهند. مزایای شرکت در این دوره

  • اولین و مهم‌ترین مزیت‌ این دوره، ایجاد توانایی تغییر سبک زندگی است. شما پس از گذراندن این دوره می‌توانید به تدریج مسیر زندگی مالی خود را بهبود بخشید. 
  • با گذارندن این دوره می‌توانید توانایی بودجه‌بندی هزینه‌های خود را بهبود بخشید. 
  • مهم‌ترین دغدغه‌ی شروع مسیر سرمایه‌گذاری این است که به سوالی کلیدی پاسخ دهیم: «کجا و چگونه باید سرمایه‌گذاری کنیم؟». با گذراندن این دوره ابتدا با تاریخچه‌ی دارایی‌های مختلف و ویژگی‌ هر کدام به تفصیل آشنا خواهید شد و سپس می‌توانید با در نظر داشتن امکانات شخصی، سبد سرمایه‌گذاری ویژه‌ی خود را بچینید.
سرفصل‌های وبینار

در این دوره ۸ سرفصل اصلی بررسی می‌شود که شامل موارد زیر هستند: 

1. مدیریت مالی فردی چیست و چرا فراگیری آن اهمیت دارد؟

  • چرا باید مدیریت مالی را بیاموزیم؟
  • افراد موفق چگونه اموال خود را مدیریت می کنند؟
  • به چه میزان از محاسبات ریاضی پیچیده برای فراگیری مدیریت مالی نیاز است؟ 
  • چه عامل‌هایی می‌توانند بر تصمیم‌های مالی ما تاثیرگذار باشند؟ 
  • جایگاه من در مقیاس‌بندی مدیریت مالی فردی کجاست؟ 

2. هدف‌گذاری

پس از یافتن جایگاه شخصی خود در مقیاس‌بندی مدیریت مالی فردی، می‌توانید تعیین کنید که به کجا می‌خواهید برسید. یعنی تمایل دارید که ۶ ماه بعد، ۱ سال بعد یا ۵ سال بعد، چه دستاوردهایی در حوزه‌ی مالی داشته باشید. هدف‌گذاری باید به صورت جزئی و دقیق صورت بگیرد و بدون این هدف‌گذاری دقیق هیچ گاه نمی‌توان مسیری مهم و عملی ترسیم کرد. 

3. بودجه بندی

  • خانواده‌های ایرانی برای بخش‌های مختلف زندگی خود به طور متوسط چه میزان هزینه می‌کنند؟ 
  • چگونه می‌توان فهمید که برای هر بخش زندگی چند درصد از درآمد خود را باید هزینه کرد؟
  • حداقل و حداکثر چقدر از درآمد خود را باید به بخش‌هایی مانند رفت و آمد، مسکن، تفریح و دیگر موضوعات اختصاص دهید؟ 

در این بخش ابتدا آمارهای مرتبط بررسی می‌شوند و سپس با استفاده از سوالات یاد شده، راهکارهایی ارائه خواهد شد تا بتوانید برنامه‌ای عملی برای زندگی مالی خود داشته باشید. با این کار ابتدا می‌توانید زندگی مالی خود را به سطحی متعادل برسانید و پس از آن به سمت ثروت‌اندوزی حرکت کنید. یکی از مهم‌ترین حلقه‌های محوری آزادی مالی، یادگیری و متعهد بودن به امر بودجه‌بندی است. 

4. ارزش زمانی پول

در کشوری مانند آمریکا، نرخ تورم در ۱۰۰ سال گذشته به طور میانگین ۳ درصد بوده است. بنابراین در ۱۰۰ سال گذشته کاهش ارزش پول آمریکا ابدا شبیه به چیزی نیست که در کشوری مثل ایران تجربه می‌کنیم. در ۵۰ سال اخیر ایران، نرخ تورم سالانه ۲۰ درصد بوده که این عدد در سال‌های اخیر مقادیری بسیار بیشتر را هم تجربه کرده است. به زبان ساده، ۱۰ میلیون تومان در ۱۰ سال گذشته ارزشی بسیار متفاوت با ۱۰ میلیون تومان امروز داشته است. به همین دلیل نیاز داریم «نحوه‌ی محاسبه‌ی ارزش زمانی پول» و «تطبیق ارزش زمانی با درآمد» را بیاموزیم تا بتوانیم مسیر مناسب‌تری برای آینده‌ی خود ترسیم کنیم. 

5. بیمه و مدیریت ریسک

مدیریت ریسک و آشنایی با انواع بیمه یکی از ارکان اصلی مدیریت مالی هستند. بخش زیادی از دارایی یک فرد ممکن است با یک حادثه از بین برود و تمامی زحمات چندساله‌ش از بین برود. بنابراین باید از ابتدا مفهوم بیمه را برای خود تعریف کنیم و ببینیم که:

  • بیمه دقیقا چیست؟
  • کارکرد بیمه چیست و چه انواعی دارد؟ 
  • بیمه در کدام حوزه‌ها نقشی موثرتر دارد؟‌

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شده‌اند، در این بخش اهمیت آشنایی با شیوه‌های نوین در حوزه‌ی بیمه‌ و مدیریت ریسک را باهم مرور می‌کنیم تا بتوانیم کاربردهای بلاکچین در این حوزه را بهتر بفهمیم. 

6. سرمایه گذاری

مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش این دوره، سرمایه‌گذاری است. بخش سرمایه‌گذاری می‌تواند به خودی خود یک علم تلقی شود. آگاهی به این علم و استفاده‌ی دقیق از آن قطعا می‌تواند رشد مالی هر کسی را سرعت ببخشد. 

بخش سرمایه‌گذاری خود شامل دو دسته‌ی اصلی است: 

۶.۱ سرمایه‌گذاری با ریسک 

بررسی تاریخچه و پتانسیل دارایی‌هایی مانند دلار، املاک، ارزهای دیجیتال، طلا و …

۶.۲ سرمایه‌گذاری بدون ریسک

هردوی این دسته‌ها به صورت کاملا عملی و مفصل شرح داده خواهند شد. اما لازم به ذکر این نکته است که دسته‌‌ی «سرمایه‌گذاری با ریسک» دسته‌ای است که می‌تواند تغییراتی چشمگیر در میزان ثروت یک شخص به وجود بیاورد؛ البته هم تغییراتی مثبت و هم منفی! 

سرمایه‌گذاری با ریسک تیغ دولبه‌ای است که علاوه بر جذابیت، خطرناک است. در این دوره تلاش می‌شود نحوه‌ی استفاده‌ی درست از این تیغ دولبه آموزش داده شود تا رشد مالی شما با سرعت بیشتری انجام شود. 

در هر صورت رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین را نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که در این حوزه‌ فرصت سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد. همانطور که می‌دانید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بلاکچین صرفا محدود به خرید و فروش توکن‌ها نمی‌شود؛ بنابراین با یادگیری حوزه‌های دیگر آن می‌توانید با دید بازتری سرمایه‌گذاری کنید. 

7. اعتبار

در این بخش مفاهیم سنتی مانند خرید اقساطی کالا، خرید لیزینگی خودرو و قوانین چک در ایران بررسی می‌شوند و در ادامه به کاربر برنامه‌های غیرمتمرکز ‍| DApps و تحولات حوزه‌ی دیفای | DeFi اشاره خواهد شد. 

8. پس انداز

مهم‌ترین عامل شکل‌گیری آزادی مالی پس‌انداز است. بنابراین تاثیر بازده مرکب و اهمیت شروع پس‌انداز از دوران نوجوانی، از مواردی است که در این بخش بررسی خواهند شد. 

مخاطبین

مخاطبان این دوره‌ می‌تواند طیف وسیعی را در بر بگیرد. درواقع این دوره مناسب هر شخصی است که می‌خواد تمامی جنبه‌های مالی زندگی خود را کنترل کند و تصمیم‌گیری‌های مربوط به درآمد و مخارج خود را بهینه‌تر سازد.

سوالات متداول

آیا در انتهای دوره به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در این دوره داده می‌شود؟

دریافت گواهی کاملا وابسته به انتخاب شماست. در صورت تمایل به دریافت گواهی حضور در این دوره، می‌توانید در آزمون مربوطه شرکت کرده و گواهی حضور از این دوره را دریافت کنید.

چه پیش‌نیازهایی برای شرکت در این دوره نیاز است؟‌

برای حضور در این دوره به هیچ پیش‌نیازی لازم ندارید. صرفا کافی است قصد بهبود توانایی مدیریت مالی خود را داشته باشید.

با گذارندن این دوره چه مهارت‌هایی می‌آموزیم؟‌

شما با گذراندن این دوره با تحت کنترل درآوردن تمامی جنبه‌های مالی زندگی خود، سبک زندگی جدیدی را تجربه خواهید کرد. از آن‌جا که با کوچکترین اشتباه در حوزه‌ی مالی تمامی بخش‌های زندگی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، نادیده‌گرفتن جنبه‌ی مالی زندگی در دنیای امروز امری نشدنی است. بنابراین تنها دستاورد این دوره صرفا دستیابی به یک مهارت خاص نیست؛ بلکه آرامشی روحی روانی است که به فرد کمک می‌کند تا در بحران‌های احتمالی بتواند با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کند.

تفاوت این دوره‌ی آموزشی با دیگر دوره‌های مشابه در چیست؟‌

مهم‌ترین مزیت این دوره عملی بودن آن است. به این معنی که تمامی مسائل مطرح شده در این دوره را می‌توان به شکلی عملی در زندگی روزمره به کار برد. علاوه بر این‌ها، مدرس این دوره مدرک دکترای خود را در زمینه‌ای کاملا مرتبط دریافت کرده است و سال‌های زیادی است که در این زمینه مشغول به تدریس و فعالیت است. تمایز مهم‌تر این دوره‌ با دوره‌های مشابه در اهمیت اشاره به تکنولوژی بلاکچین و تحولاتی است که به واسطه‌ی آن ایجاد شده است. بنابراین در این دوره می‌توانیم بفهمیم که چگونه از پلتفرم‌های مختلف حوزه‌ی دیفای و دیگر بخش‌های بلاکچین برای مدیریت مالی شخصی استفاده کنیم.

زمان برگزاری

شروع وبینار:  2 اسفند 01 – ساعت 9:30

مدت وبینار: 10 ساعت

جهات کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در دوره بر روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *