روز جهانی ایدز چیست و چرا اهمیت دارد؟

ایدز

روز جهانی ایدز در سال 2023 به نظر می رسد نقش حیاتی جوامع در پیشرفت در جهت پایان دادن به ایدز را به رسمیت بشناسد.

اگرچه ایدز آن ویروس به ظاهر غیرقابل توقف سابق نیست، اما هنوز در سال 2022 هر دقیقه یک نفر را می کشد.

روز جهانی ایدز در سال 2023 به نظر می رسد نقش حیاتی جوامع در پیشرفت در جهت پایان دادن به ایدز را به رسمیت بشناسد. چشم انداز راهبردی بهداشت جهانی و مراقبت های بهداشتی مجمع جهانی اقتصاد راه هایی را نشان می دهد که سیستم های مراقبت های بهداشتی می توانند چالش های سلامت آینده را بهتر مدیریت کنند.

اچ‌آی‌وی/ایدز لزوماً حکم اعدام سابق نیست. پیشرفت‌ها در درمان و درک به این معنی است که بسیاری از افراد مبتلا به HIV می‌توانند با کمک داروی مداوم عمر طولانی داشته باشند و گسترش این بیماری مهار شده است.

اما در حالی که این ویروس مانند گذشته غیرقابل توقف به نظر نمی رسد، اما همچنان یکی از مخرب ترین بیماری های همه گیر در تاریخ است. تخمین زده می شود که 38 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس زندگی می کنند. و بیش از 35 میلیون نفر بر اثر بیماری های HIV یا ایدز از زمان اولین موارد گزارش شده در بیش از 35 سال پیش جان خود را از دست داده اند. ایدز در سال 2022 هر دقیقه باعث مرگ یک نفر شد.

دسترسی به استراتژی‌های درمان و پیشگیری نابرابر است، زندگی‌های بسیاری همچنان در اثر ویروس از دست می‌رود، و همچنان بار سلامتی قابل توجهی در بسیاری از نقاط جهان دارد. علاوه بر این، پیشرفت در پایان دادن به ایدز به دلیل مسائل سیستمیک با مشکل مواجه شده است.

روز جهانی ایدز از سال 1988 هر ساله برگزار می شود تا به شکستن تعصبات، یادآوری زندگی های از دست رفته و برجسته کردن پیشرفت هایی که هنوز باید انجام شود، کمک کند.

روز جهانی ایدز 2023 درباره چیست؟

در حالی که پیشرفت های زیادی در درمان و پیشگیری از HIV حاصل شده است، اما همچنان یک مسئله مهم بهداشت جهانی است که نیازمند تلاش و بودجه مستمر است. چالش‌های مهمی نیز در آزمایش و درمان گروه‌های به حاشیه رانده شده باقی مانده است و انگ اجتماعی در بسیاری از نقاط همچنان ادامه دارد.

در 1 دسامبر هر سال، مردم گرد هم می آیند تا این موضوع را تشخیص دهند، و بسیاری از آنها روبان های قرمز را برای نشان دادن حمایت خود می پوشند. امسال، موضوع روز جهانی ایدز «اجازه دهید جوامع رهبری کنند» است و این روز بر نقش حیاتی سازمان‌های اجتماعی در واکنش به همه‌گیری ایدز در سطح جهانی تأکید می‌کند.

گروه های اجتماعی در حمایت از افراد مبتلا به اچ آی وی/ایدز، ارتباط مردم با خدمات، ایجاد اعتماد و کمک به از بین بردن ننگ بسیار مهم بوده اند. UNAIDS، برنامه سازمان ملل در مورد HIV/AIDS می‌گوید، اما همچنان با موانع قابل توجهی روبرو هستند که آنها را از تحقق پتانسیل رهبری کامل خود باز می‌دارد.

چگونه جوامع در مبارزه با ایدز تفاوت ایجاد می کنند؟

این روز جهانی ایدز به دنبال تأکید بر این است که برای پیشرفت، جوامع باید در صندلی رانندگی باشند، نه فقط مسافران. گزارش جدید UNAIDS، اجازه دهید جوامع رهبری کنند، نشان می‌دهد که چگونه جوامعی که برای پایان دادن به ایدز تلاش می‌کنند اغلب ناشناخته، کمبود منابع و حتی مورد حمله قرار می‌گیرند. این بدان معناست که نقش‌های رهبری جوامع باید در قلب طرح‌ها و برنامه‌های HIV باشد – آنها بهترین موقعیت‌ها را برای درک نیازهای مختلف افرادی که با HIV زندگی می‌کنند و تحت تأثیر آن قرار دارند، هستند.

در همین حال، این نقش های رهبری نیز باید به درستی تامین مالی، حمایت و پاداش شوند. UNAIDS تاکید می کند: «پایان ندادن ایدز گران تر از پایان دادن به آن است». دولت‌ها همچنین باید برای حذف تشریفات اداری که از ارائه خدمات اچ‌آی‌وی توسط جوامع جلوگیری می‌کند، تلاش کنند، و در عین حال مطمئن شوند که قوانینی وجود دارد که از جوامع به حاشیه رانده شده محافظت می‌کند.

استراتژی جهانی ایدز چیست؟

افراد کمتری در سال 2022 نسبت به هر زمان دیگری از اواخر دهه 1980 به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اند و بیشترین کاهش آلودگی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا دیده می‌شود، جایی که بار HIV بالاترین میزان را دارد. هیچ درمانی برای عفونت HIV وجود ندارد، اما با دسترسی به پیشگیری و درمان موثر HIV می تواند یک بیماری مزمن قابل کنترل باشد. اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد پایان دادن به اپیدمی ایدز تا سال 2030 را هدف قرار داده است.

مترجم :عاطفه قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *