پارک کارآفرینی بانوان راه‌اندازی خواهد شد

کارآفرینی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا به نقل از:

رییس دانشگاه حضرت معصومه (س) با تاکید بر ضرورت توسعه رشته‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین گفت: پارک کارآفرینی زنان به‌زودی در این دانشگاه برای تسهیل ایجاد کسب‌و کار توسط بانوان راه‌اندازی می‌شود.

دانشگاه‌های ویژه زنان یک فرصت و حق انتخاب برای برخی اقشار جامعه است، به همین دلیل وجود رشته‌های متنوع، به‌روز و مورد نیاز بانوان در این دانشگاه‌ها ضروری بوده و نمی‌توان این حق انتخاب را تنها محدود به برخی رشته‌ها و شاخه‌ها کرد.

دانشگاه‌های ویژه زنان به دلیل رسالت و ماموریت خود در توانمندسازی علمی و مهارتی بانوان (به عنوان تربیت‌کننده نسل آینده)، نیازمند اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با نقش دختران در خانواده و جامعه است و وجود برخی رشته‌هایی که زمینه اشتغال این قشر از جامعه را در محیط خانواده یا مشاغل متناسب با استعدادها و ظرفیت های آنان فراهم می‌کند از رسالت‌های این دانشگاه‌ها است. بنابراین نوع آموزش در این دانشگاه‌ها باید در راستای تربیت بانوان در فضای زیست زنانه و روحیات و نیازهای ویژه‌های آنها باشد. در حالی که در سایر دانشگاه‌ها در نظر گرفتن این نوع ملاحظات و اقتضائاتِ مختص بانوان امکان پذیر نیست.

دانشگاه‌های کوثر در بجنورد و حضرت معصومه (س) در قم به عنوان دو دانشگاه تک‌جنیستی که بعد از انقلاب تأسیس شد از دستاوردها و افتخارات نظام جمهوری اسلامی در زمینه آموزش عالی بانوان به شمار می‌آیند؛ ولی به دلیل نوپا بودن و سابقه کم آنها نسبت به سایر دانشگاه‌ها کم‌تر شناخته شده‌اند.

وزارت علوم از ابتدای دولت سیزدهم و با اجرای طرح آمایش آموزش عالی قصد ادغام این دانشگاه‌ها را با دانشگاه معین استان داشت ولی کارشناسان معتقد بودند وارد کردن این دانشگاه‌ها در طرح آمایش استانی یعنی نادیده گرفتن ملاحظات حمایتی و ویژه در این نوع مراکز و به‌تدریج حذف و برچیده شدن تمام زحمات و سرمایه‌هایی که در طول این سال ها به دست آمده است و در نهایت قرار شد دانشگاه حضرت معصومه (س) به فعالیت خود ادامه دهد.

دانشگاه ویژه زنان؛ انتخاب برخی دانشجویان و خانواده‌ها

مریم بردبار رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) در ، اظهار داشت: این دانشگاه حدود ۱۳ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۳ رشته در مقطع ارشد در گروه علوم انسانی و هنر داریم، رشته‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی فرش، کتابت و نگارگری از رشته‌هایی است که در این دانشگاه تدریس می‌شود و حدود ۱۵۰۰ دانشجو داریم. مجوز جذب دانشجوی بین الملل را نیز از سال گذشته گرفته‌ایم و در حال حاضر ۷۰ دانشجوی بین المللی از افغانستان و پاکستان داریم و به دنبال تنوع‌بخشی به دانشجوهای خارجی از جهت ملیت هستیم.

وی اقدام دیگر در این دانشگاه را توسعه مهارت‌های دانشجویان برشمرد و گفت: مهارت آموزی دانشجوها هم برای ما بسیار مهم است تا بعد از دانش اموختگی توانمند باشند و مهارت‌هایی را در راستای رشته آنها آموزش می‌دهیم و فقط اکتفا نمی‌کنیم یک دوره‌ای بگذاریم و دانشجویان محدودی در آن شرکت کنند، بلکه این موضوع را در دروس می‌گنجانیم. در این راستا سامانه‌ای به نام سامانه آرمان (آموزش رشته‌محور، مهارت‌محور، ایده‌محور و نیازمحور) را توسعه داده‌ایم که با حضور وزیر علوم در اجلاس معاونان آموزشی (۱۶ اسفند، دانشگاه شهید بهشتی) هم رونمایی شد.

رییس دانشگاه حضرت معصومه(س) به اقدامات معاونت آمزوشی وزارت علوم برای مهارت‌آموزری دانشجویان اشاره کرد و افزود: طبق شیوه‌نامه اجرایی معاونت آموزشی در سال جاری، دروسی به دروس دانشجوها اضافه شد؛ مانند کاربینی، کارآفرینی و مهارت‌های نرم شغلی اضافه شده است ولی ما در دانشگاه حضرت معصومه (س) از سال گذشته دروس مهارت‌آموزی را آغاز و سعی کردیم همه دانشجوها دروس مهارتی مثل اصول توسعه فردی و مهارت‌های عمومی را بگذرانند.

بردبار در مورد ضرورت وجود دانشگاه‌های تک‌جنسیتی و بانوان اظهار داشت: در کشور در مجموع سه دانشگاه مختص زنان داریم، دانشگاه کوثر در بجنورد، دانشگاه حضرت معصومه (س) در قم و دانشگاه الزهرا (س) در تهران. دانشگاه ویژه زنان که رییس آن هم زن باشد به این معناست که بانوان برای بانوان تصمیم می‌گیرند و از خود استقلال و اختیار دارند. دانشجو در این دانشگاه‌ها بر اساس خانواده محوری و فرزندمحوری تربیت می‌شود تا بتواند برای ادامه تحصیل و شغل خود راحت‌تر اقدام کنند و مشکلی برای خانواده آنها پیش نیاید.

وی اضافه کرد: دانشگاه ویژه زنان از همه مهم‌تر دانشگاهی است که برخی خانواده‌ها و بانوان آن را انتخاب می‌کنند و حق انتخابی به آنها می‌دهد که مایل هستند در چنین محیط‌هایی تحصیل کنند. باید رشته‌های این دانشگاه را هم توسعه داد و رشته‌های جذابی را هم به این دانشگاه‌ها اضافه کرد.

توسعه رشته‌ها بر اساس فناوری‌های نوین

وی در مورد برنامه‌های آتی این دانشگاه توضیح داد: در توسعه رشته‌های در حال تدریس در دانشگاه سراغ برنامه‌هایی می رویم که حتما بر اساس فناوری‌های نوین باشد و از طرف دیگر نیازهای بانوان را هم در نظر می‌گیریم. با توجه به اهمیت موضوعاتی چون هوش مصنوعی، داده‌های کلان و متاورس بعضی رشته‌های دیگر حذف می‌شوند و جای خود را به رشته‌های دیگر می‌دهند.

رییس دانشگاه حضرت معصومه (س) همچنین گفت: سند تحول دانشگاه با توسعه رشته‌ها آماده است، معاونت آموزشی وزارت علوم هم این سند را تایید کرده است. همچنین قصد داریم روی مهارت‌آموزی دانشجویان کار کنیم تا دانشجو توانمند باشد و بتواند کسب و کار راه‌اندازی کند. برای توسعه مهارت‌های کارافرینی دانشجوها تلاش کردیم.

بردبار یادآور شد: همچنین در حال راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی هستیم و قصد داریم پارک کارآفرینی بانوان را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کنیم تا هر زن که بخواهد کسب و کار راه‌اندازی کند از همه حمایت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، مشاوره‌های مختلف برخوردار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *