پاسخ موشکی-پهپادی ایران به اسرائیل از نگاه تحلیلگران صهیونیست و جهان عرب

حمله

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه کسب و کارهای نوین جوانان وندا:

تحلیلگران و اندیشکده‌های رژیم صهیونیستی و جهان عرب ضمن اعتراف به اراده قوی رهبری و قدرت نظامی ایران، پاسخ پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی را یک دستاورد و پیروزی بزرگ برآورد کردند که بازدارندگی تل آویو را فروپاشیده است.

روز یکشنبه حدود دو هفته پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق که به شهادت شماری از مستشاران کشورمان منجر شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد؛ موضوعی که در صدر توجه رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های صهیونیستی و عربی قرار گرفته‌است و صاحب نظران عبری-عربی به بررسی ابعاد مختلف این رخداد بزرگ پرداخته‌اند.

تحلیلگر برجسته جهان عرب: پاسخ به اسرائیل نشان داد رهبری ایران به حرف خود عمل می‌کند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس( توئیتر سابق) نوشت: منطقه وارد مرحله جدیدی شده است.

سردبیر روزنامه القدس العربی افزود: دیگر «تل آویو» تصمیم گیر نخواهد بود و آمریکا با ارعاب سایرین نمی‌تواند حامی مزدورانش باشد.

کارشناس راهبردی یمن: ایران رژیم اسرائیل را تنبیه کرد / بازدارندگی تل‌آویو رو به نابودی است

«نسیم عبدالله» کارشناس راهبردی یمن در مقاله ای که در روزنامه ۲۶ سپتامبر یمن منتشر کرد، افزود: حمله پهپادی شب گذشته جمهوری اسلامی علیه پایگاههای رژیم اشغالگر اسرائیل در سرزمین های اشغالی آشکار کرد که سامانه گنبد آهنین این رژیم رو به فروپاشی است.

وی گفت: رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس (جعلی) خود تاکنون بارها به سامانه پدافندی خود می بالید اما حوادث اخیر در نوار غزه با دلایل قاطع ثابت کرده است که این رژیم یک کاغذ پاره است و من معتقدم که امروز سامانه بازدارندگی رژیم صهیونیستی شروع به فروپاشی کرد.

عبدالله با اشاره به وحشت صهیونیست ها از حملات پهپادی شب گذشته جمهوری اسلامی ایران افزود: این برای کسانی که شبکه های اجتماعی و رسانه های رژیم اسرائیل را دنبال می کنند واضح است که صهیونیست ها وحشت زده هستند و جملاتی مانند آسمان ما پر از موشک شده است، سر می دهند و این نشان می دهد که قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی رو به نابودی پیش می رود و این رژیم همچنین توانایی خود در منطقه را از دست داده است.

وی ادامه داد: حوادثی که در نوار غزه شاهد بودیم و حمله پهپادی امروز جمهوری اسلامی ایران به سرزمین های اشغالی به ما نشانه روشنی داد که سامانه پدافندی رژیم اسرائیل کارایی لازم را ندارد و حمله امروز به ما اندازه واقعی رژیم غاصب صهیونیستی را نشان داد و نشان داد که رژیم اسرائیل قدرت مانا و پایداری طولانی مدت را ندارد.

این کارشناس راهبردی گفت: رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته با ابزارهای مختلف تلاش کرد تا آمریکا، انگلیس و اروپا را در مصیبتی که با آن مواجه شده است، درگیر کند و معتقدم که حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که رژیم صهیونیستی را دستپاچه کرده است، در همین راستا انجام شد و این رژیم به هر طریقی سعی کرد که شرایط را به هم بزند تا از این بحرانی که در حال حاضر گرفتار آن شده است، خارج شود.

عبدالله اشاره کرد که گروهی از رزمندگان مقاومت در نوار غزه در حال نبرد با نظامیان ارتش رژیم اسرائیل هستند و پس از گذشت ۶ ماه، این رژیم نتوانسته این نبرد را به نفع خود پایان دهد، افزود: رژیم صهیونیستی از زمان عملیات طوفان الاقصی احساس کرد که فروپاشی نظامی که «بن گوریون» ایجاد کرده شروع شده است و امروز موضوع باقی ماندن رژیم صهیونیستی که با این قدرت شروع به فروپاشی کرده، مطرح است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جنگ رژیم اسرائیل ساعاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرده بود که با پهپادها و موشک های ایرانی مقابله خواهد کرد اما ممکن است نتواند همه آنها را رهگیری و ساقط کند، افزود: این گواه بر توانمندی و هوشمند بودن این پهپادها و اعتراف به قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس راهبردی یمن اضافه کرد: همین امر در مورد موشک های بالستیک ایران نیز صدق می کند و در نتیجه، این حمله ترکیبی می تواند توانایی رژیم اسرائیل برای دفع کل حملات را فلج کند.

عبدالله تاکید کرد: قدرت حمله پهپادی امروز ایران، اهداف این کشور را محقق کرده است و رعب و وحشتی که رژیم صهیونیستی بامداد امروز تجربه کرد، گواه محقق شدن اهداف پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی است.

تحلیلگر جهان عرب: دستاوردهای عملیات پهپادی و موشکی ایران چه بود؟

«محمد مختار الشَنقیطی» تحلیلگر و نویسنده عرب در مقاله خود نوشت: هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر) و ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (۲۵ فروردین) که در آن رژیم صهیونیستی بخش مهمی از بازدارندگی خود را از دست داد، به عنوان دو روز مهم در تاریخ ثبت خواهند شد.

وی درباره دستاوردهای این ۲ روز مهم افزود: حجم خسارت هایی که رژیم اسرائیل در روزهای هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ آوریل ۲۰۱۴ به این رژیم وارد شد، دلیل انتخاب این ۲ روز به عنوان ۲ روز مهم نیست بلکه دلیل آن، متزلزل شدن اعتماد بنفس صهیونیست ها، برهم خوردن مصونیت پروژه سیاسی آنها و احساس نگرانی صهیونیست ها از چشم اندازهای گوناگون ساخته شده برایشان و تضعیف اراده و اعتماد آنها به آینده این رژیم در سرزمین فلسطین است.

الشَنقیطی با اشاره به اینکه این انتظار می رفت که تهران به ترور افسران خود در داخل کنسولگری ایران در دمشق پاسخ دهد، افزود: آنچه که جدید است و عصر دیروز شاهد آن بودیم، هدف قرار دادن اهدافی در سرزمین های اشغالی فلسطین به طور مستقیم از داخل مرزهای ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بصورت آشکار است.

این نویسنده درباره دستاوردهای عملیات پهپادی و موشکی ایران ادامه داد: از منظر جنگ غزه می توان گفت که عملیات ایران علیه اسرائیل (سرزمین های اشغالی فلسطین) برای مردم غزه سودمند بود زیرا از بار جنگ وحشیانه ای که رژیم اسرائیل علیه آنها به راه انداخته است، کاست.

وی افزود:‌ رژیم اسرائیل شروع به خروج بیشتر نیروهای خود از غزه بلافاصله پس از هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق کرد که به نظر می رسد هدف از این اقدام باتوجه به کنترل راهبردی ایران در این دو جبهه، آمادگی پیشگیرانه برای هرگونه رویارویی در مرز شمالی با لبنان و سوریه بوده است.

الشَنقیطی اضافه کرد: جبهه غزه می تواند از مزایای بیشتر این رویارویی بهره مند شود، از جمله اینکه صهیونیست ها برای جلوگیری از جنگ در دو جبهه (جبهه «غزه» در جنوب و جبهه «لبنان و جولان» در شمال فلسطین اشغالی) مجبور به توقف جنگ در غزه شدند.

وی اظهار داشت: [همچنین] آمریکایی ها مجبور شدند به منظور جلوگیری از انفجار کنترل نشده اوضاع منطقه به ویژه با توجه به کاهش موقعیت آمریکا در منطقه به پایین ترین حد به خاطر همدستی شرم آور واشنگتن با تل آویو در جنگ غزه، برای توقف جنگ [به کابینه نتانیاهو] فشار آورند.

این تحلیلگر و نویسنده در ادامه تشریح مزایای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی افزود: افزایش حمایت کمی و کیفی نظامی و فنی ایران از مقاومت فلسطین برای پاسخ به اسرائیل ممکن است منجر به توسعه کیفی در تسلیحات و عملکرد مقاومت شود.

وی ادامه داد: اگر بطور کلی به مسئله فلسطین نگاه شود می توان گفت که هیچ سلاحی علیه استعمار شهرک نشینان صهیونیست در فلسطین، قدرتمندتر از سلاحِ ترس و وحشت نیست و گسترش وحشت در بین اقشار صهیونیست ها مهمترین نتیجه حمله بامداد امروز ایران به اسرائیل (سرزمین های اشغالی فلسطین) است.

الشَنقیطی تاکید کرد: هر کس ارزش این حمله برای مسئله فلسطین را دست کم بگیرد، از کسانی است که جنبه روانی جنگ ها را درک نمی کند و یا شکنندگی اقشار صهیونیست ها را نمی فمهد. این صهیونیستها از سراسر جهان به سرزمین اشغالی فلسطین آمده اند و بیشتر آنها دارای تابعیت دوگانه هستند.

وی افزود: بنابراین هرگونه احساس ناامنی و عدم اطمینان می تواند بخش بزرگی از طیف ساختگی صهیونیست ها را به فرار [از سرزمین های اشغالی فلسطین] وادار کند و در نتیجه، پروژه صهیونیستی در حال فرسوده شدن و نابودی است.

این تحلیلگر نوشت: همه کشورهای عربی شرق دریای سرخ و مدیترانه خواه ناخواه در تقاطع درگیری بین ایران و [رژیم] اسرائیل هستند بنابر این کشورهایی که از نیروهای نظامی و سیاسی برخوردارند و متحد ایران و حامی مسئله فلسطین هستند، انگیزه ادغام در نبرد به نفع ایران و غزه را دارند اما کشورهایی که در وابستگی به رژیم اسرائیل غوطه ور شده اند و اخیراً تهدیدی از سوی ایران علیه یکی از این کشورها شنیده ایم، از احتمال انتقام گیری ایران و متحدانش دور نیستند. همچنین کشورهایی که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آنها وجود دارد، نگران هستند.

وی افزود: ارزش راهبردی عملیات [پهپادی بامداد امروز ایران علیه رژیم صهیونیستی] در دراز مدت کاهش نمی یابد زیرا این عملیات تاثیر روانی عمیقی بر اقشار صهیونیست و مصونیت روانی کابینه رژیم صهیونیستی و صهیونیست ها خواهد داشت.

الشَنقیطی ادامه داد: پس از شوک عملیات قهرمانانه مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) که به شکلی بی سابقه در خطوط دفاعی رژیم اسرائیل نفوذ کرد، اکنون ایران آشکارا مرزهای دفاعی رژیم اسرائیل را پس از گذشت ۶ ماه از آن عملیات، شکسته است و چهره شکنندگی این رژیم را که برای خودش تصویری جعلی از قدرتِ شکست ناپذیری ترسیم کرده بود، آشکار کرد.

وی افزود: بنابراین می توان گفت که هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ به عنوان دو روز در تاریخ ثبت خواهند شد که در آن رژیم صهیونیستی بخش مهمی از قدرت بازدارندگی خود را از دست داد، نه به دلیل حجم تلفات در آنها، بلکه به دلیل متزلزل شدن اعتماد بنفس صهیونیست ها، برهم خوردن مصونیت پروژه سیاسی آنها و احساس نگرانی صهیونیست ها از چشم اندازهای گوناگون ساخته شده برایشان و تضعیف اراده و اعتماد آنها به آینده این رژیم در سرزمین فلسطین.

پژوهشکده صهیونیستی: پرواز موشک‌ها بر فراز «کنست» پیروزی بزرگی برای ایران بود

«بنی سباتی» پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی «کان» درباره پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تلاش این رژیم برای مقابله با موشک ها و پهپادهای ایران تصریح کرد: از (درگیری) خارج شدیم و گویی که در وضعیت مساوی هستیم، اما در حقیقت چنین نیست، پیروزی و موفقیت ایران، بزرگ‌تر است.

وی در اشاره به ورود پهپادها و موشک های ایران به حریم هوایی سرزمین های اشغالی و پرواز آنها بر فراز نهادهای حکومتی رژیم صهیونیستی، آن را پیروزی ایران توصیف کرد و گفت که نتیجه (درگیری)، شکسته شدن دیوار اسرائیل بود زیرا موشک‌ها و پهپادها به حریم هوایی قدس، آسمان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و مسجدالاقصی ورود و نفوذ کردند.

موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی: آمریکا و اسرائیل نتوانستند مانع حمله ایران شوند

موسسه مطالعات امنیی رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد: از منظر استراتژیک، اسرائیل و آمریکا نتوانستند ایران را از این حمله بازدارند. طبق اعلام این موسسه، ایران توانست به رژیم اسرائیل آسیب برساند.

این موسسه صهیونیستی همچنین گزارش داد: اسرائیل شاهد یک شب دراماتیک بی سابقه با ۲۰۰ موشک و ۳۰۰ پهپاد بود که ایران به سمت آن شلیک کرد.

مدیر اندیشکده صهیونستی: تل‌آویو و واشنگتن قادر به جلوگیری از پاسخ ایران نبودند

«تمیر حیمان» (Tamir Hayman)، مدیر اجرایی موسسه اسرائیلی مطالعات امنیت ملی (INSS) در مطلبی پیرامون نتایج حمله تلافی جویانه بامداد امروز ایران به سرزمین های اشغالی، نوشت که از بُعد راهبردی اوضاع پیچیده بوده و تل آویو و واشنگتن قادر به جلوگیری از حمله ایران نبودند.

در ادامه تحلیل این سرلشگر اسرائیلی که در تارنمای ایکس (توییتر سابق) منتشر شده، آمده است: ایران توانست بدون آنکه آمریکا را ملزم به حمله نظامی در همکاری با اسرائیل کند، به اسرائیل آسیب رساند.

حیمان توصیه کرد که رژیم صهیونیستی در مورد واکنش نظامی به حمله تلافی جویانه ایران از هرگونه شفافیت بپرهیزد تا «طرف مقابل از بلاتلکیفی عذاب بکشد. زمان در اختیار ماست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *