پنل تخصصی دسترسی‌پذیری روز GAAD

پنل دسترسی پذیری روز gaad

پنل تخصصی دسترسی‌پذیری روز GAAD یا «روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری» 


هدف و تاریخ روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری چیست؟

هدف این روز این است که طراحان، برنامه‌نویسان و هر سازنده دیگری، تمرکز بیشتری روی مباحث دسترسی‌پذیری دیجیتال داشته باشد تا بتواند به میلیاردها نفری که دارای ناتوانی یا نقص جسمی محدود‌کننده‌ای هستند، محصولات دیجیتالی بهتری ارائه بدهد. این رویداد در سومین پنجشنبه ماه می هر سال برگزار می‌شود البته امسال (۱۴۰۲) به‌دلیل مشارکت پانلیست‌هایی که در خارج از کشور حضور دارند؛ تاریخ برگزاری وبینار روز گَد ۳ روز بعد از روز جهانی آن در روز شنبه ۲۰ می ۲۰۲۳ میلادی یا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رویداد امسال در وب‌سایت رسمی GAAD ثبت شده است. از وب‌سایت گَد دیدن بفرمایید.

دسترسی‌پذیری چیست؟

دسترس‌پذیرسازیِ محصولاتِ دیجیتالی به معنای ساخت محصولاتی است که برای همه انسان‌ها با هر نوع محدودیت جسمی یا انواع ناتوانی و کم‌توانی (نابینایی، ناشنویی، ناتوانی حرکتی و ذهنی) قابل استفاده باشد.

در واقع، یک محصول برای همهٔ انسان‌ها با هر میزان از توانایی که استفادهٔ راحتی داشته باشد و دسترسیِ آسان به بخش‌های مختلف محصول امکان‌پذیر باشد، یک محصول دسترس‌پذیر یا فراگیر (Inclusive) است. به عبارتی دیگر، محصولی که تمامی استاندارد‌های سطح مطابقت AA را رعایت کرده باشد و در آزمون دسترسی‌پذیری با کاربرانِ هدف، سنجیده و رفع مشکل شده باشد، یک محصول فراگیر است.

دلایل اخلاقی، مادی و قانونی زیادی وجود دارد که چرا یک محصول باید دسترس‌پذیر باشد اما به‌صورت ساده می‌توان گفت همه افراد در یک جامعه حق زیستن یکسانی دارند. به‌صورت‌کلی در جهان به دسترس‌پذیر بودن اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها کم‌توجهی می‌شود. در ایران عزیز ما این کم‌توجهی بیشتر است.

مشاهده بیانیه روز گد ۱۴۰۲ در [آپارات] و [یوتوب] استیج کاربردپذیری.

جدول برنامه وبینار روز جهانی آگاهی از دسترسی‌پذیری

آغاز، خوش آمدگویی، پخش بیانه روز GAAD۲۱:۰۰ تا ۲۱:۱۰
پنل تخصصی با حضور پنلیست‌ها:
آرتا مکبری، حسین شرفی، مهیار علیرضایی، محمد‌حسین یکه 
۲۱:۱۰ تا ۲۲:۳۰

پنل تخصصی دسترسی‌پذیری در روز گد ۱۴۰۲

پنلیست‌های روز گد ۱۴۰۲ مشتاقند تا نظرات و تجربیات خود را در باب موانع و مشکلات فنی و غیرفنی دسترسی‌پذیرسازی محصولات دیجیتال و فرآیند تولید و چرخش‌کاری تیم‌ها، گام‌های تولیدِ محصولِ فراگیر، اندازه‌گیری موفقیتِ محصولِ دسترسی‌پذیر و آیندهٔ دسترسی‌پذیری با هوش‌مصنوعی به مخاطبین عزیز منتقل کنند.

پنلیست‌ها


  • آرتا مکبری، طراح ارشد محصول و دیزاین‌آپس، ایران

    آرتا، نزدیک به ۱۰ سال طراح محصول و دیزاین‌آپس در حوزهٔ فین‌تک و بانک‌ها بوده است. در سال‌های اخیر عمدهٔ توجهٔ وی در زمینهٔ تحقیقات کاربر و دسترسی‌پذیری بوده است. آرتا در سال ۱۴۰۰، گروه استیج کاربردپذیری را ایجاد کرد و وب‌سایت شیوه‌نامهٔ فارسی دسترسی‌پذیری محتوای وب (pwcag.ir) را برای حمایت از دسترسی‌پذیری در ایران ساخت و از همان سال برگزار‌کنندهٔ روز گد و اشاعه‌کنندهٔ تفکر دسترسی‌پذیری در ایران بوده است.

  • حسین شرفی، طراح ارشد محصول و کارشناس دسترسی‌پذیری، کانادا

    حسین، طراح ارشد محصول است. او علاقه زیادی به بخش‌های مختلف محصولات نرم‌افزاری دارد و تجربیات کاری وی ترکیبی از طراحی، مدیر محصولی، مدیر تیم UX و مدرس رشتهٔ دسترسی‌پذیری است. حسین از بنیان‌گذران استیج کاربردپذیری و وب‌سایت شیوه‌نامهٔ فارسی دسترسی‌پذیری محتوای وب است.


  • مهیار علیرضایی، مدیر محصول، کانادا

    مهیار، مدیر طراحی محصول دیجیتال با ۱۲ سال سابقهٔ همکاری با سازمان‌ها و شرکت‌های تکنولوژی مانند: آی.بی.ام، ال.جی، آمازون، هوآوی، فیلیتکور و… جهت پیاده‌سازی و طراحی راه‌حل‌های جامع برای پلتفرم‌های اینترپرایز در B2B و B2C بر پایه تجربه کاربر و دسترسی‌پذیری است.

  • محمد‌حسین یکه، طراح ارشد تجربه کاربر و کارشناس دسترسی‌پذیری، کانادا

    محمد‌حسین، طراح تجربهٔ کاربر و طراح دسترسی‌پذیری است. او لیسانس کامپیوتر خود را از دانشگاه امیرکبیر گرفت و هم‌اکنون در دانشگاه کنکوردیا در مقطع کارشناسی ارشد، رشتهٔ طراحی می‌خواند. او بر این عقیده است که می‌توانیم با ساختن همهٔ الگوهای طراحی براساس روش‌های طراحیِ فراگیر، دنیای بهتری خلق کنیم.

راه‌های ارتباطی با استیج کاربردپذیری

حمایت مالی از صابر راستی‌کردار، طراح فونت و گرافیست

استیج کاربرد‌پذیری، مبلغ به‌دست‌آمده از فروش بلیط وبینار روز «آگاهی از دسترسی‌پذیری» ۱۴۰۲ را به حمایت مالی از صابر راستی‌کردار و قدردانی از فعالیت‌های او تعلق خواهد داد. متعاقبا شفاف‌سازی مالی صورت خواهد گرفت.

برای او آرزوی سلامتی داریم…

درباره او:
«صابر راستی کردار؛ خالق ارزشی گران اما با عرضه رایگان

صابر راستی کردار از آن دسته طراحانی است که خلق ارزش، بیشتر از دریافت هزینه برایشان ارزشمند است و واقعا نیز در این راه، کم نگذاشته است. فونت‌های گندم، صمیم، ساحل، تنها و پرستو، همگی برای راحتی کاربر و به صورت رایگان عرضه شدند و وزیر نیز، در همان مسیر قدم گذاشت؛ فونتی که برای همه است اما مال هیچ کس نیست. این خدمت راستی‌کردار، خلق فونتی ارزشمند و اضافه شدن آن به فونت‌های زیر مجموعه گوگل است؛ ارزشی که برای وی گران بود و زحمات زیادی برای تولید آن کشیده شد اما به رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.»

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *