چرا آفریقا رهبر جهانی در بانکداری دیجیتال و موبایل است

بانکداری-دیجیتال

آفریقا با بالاترین تعداد خدمات، دارندگان حساب و تراکنش، رهبر بانکداری تلفن همراه در جهان است.

ظهور بانکداری موبایل و دیجیتال به میلیون‌ها آفریقایی کمک کرده است تا در مناطقی که شبکه‌های بانکی سنتی دسترسی ندارند، به منابع مالی دسترسی پیدا کنند.

تقویت شمول مالی یکی از اهداف اتحاد EDISON مجمع جهانی اقتصاد است که هدف آن آنلاین کردن میلیون ها نفر و دسترسی آنها به خدمات حیاتی است.

آفریقا اغلب به عنوان یک پیشگام برای آینده بانکداری مطرح شده است.

به گفته The Banker، بسیاری از مناطق مستقیماً به سمت بانکداری تلفن همراه رفته اند تا دسترسی بیشتری به افراد بدون بانک داشته باشند، به این معنی که طی دو دهه گذشته میلیون ها آفریقایی بدون مراجعه به یک شعبه بانک معمولی به خدمات بانکی دسترسی پیدا کرده اند.

و به نظر می رسد آفریقا همچنان به عنوان یک پیشرو برای بانکداری دیجیتال باقی بماند زیرا خدمات و بازیگران جدید بازار را مختل می کنند.

ظهور بانکداری تلفن همراه در آفریقا

بانکداری تلفن همراه در آفریقا به عنوان تسهیلاتی برای انتقال زمان پخش بین حساب های تلفن همراه آغاز شد. اما با توجه به اینکه بسیاری از کشورها فاقد شبکه های بانکی در سراسر کشور هستند، این تسهیلات به زودی به یک سیستم انتقال پول جایگزین تبدیل شد.

خدمات پرداخت موبایلی مانند M-Pesa کنیا – در ابتدا وسیله ای برای وام های خرد – و OPay از نیجریه از آن زمان در سراسر قاره و در نهایت به سایر بازارهای در حال توسعه گسترش یافته است.

در طول همه گیری، این خدمات حتی بیشتر به یک راه نجات تبدیل شدند. دولت‌های آفریقایی همچنین مردم را تشویق کردند تا از پرداخت‌های تلفن همراه استفاده کنند – برای مثال با چشم پوشی از هزینه تراکنش‌های تلفن همراه – برای کمک به محدود کردن شیوع COVID-19.

بر اساس گزارش تحول بانکداری دیجیتال آفریقا در سال 2023، امروزه 48 درصد از جمعیت آفریقا از خدمات بانکی استفاده می کنند.

در حالی که این هنوز به این معنی است که حدود نیمی از جمعیت بدون بانک هستند و پول نقد شکل غالب پرداخت باقی می ماند، بانکداری دیجیتال با سرعت در سراسر قاره گسترش می یابد.

بانکداری تلفن همراه، کشورهای جنوب صحرای آفریقا را پیشتاز کرد

در آفریقا و بسیاری دیگر از بازارهای در حال توسعه، بیشتر بانکداری دیجیتال به شکل بانکداری همراه است. این به دلیل عدم وجود زیرساخت ارتباطی ثابت برای دسترسی به اینترنت سیمی است.

بر اساس گزارش African Business، حدود سه چهارم ترافیک آنلاین در آفریقا از طریق تلفن همراه انجام می شود. انجمن GSM که نماینده اپراتورهای شبکه تلفن همراه در سراسر جهان است، کشورهای جنوب صحرای آفریقا را به عنوان رهبر جهانی بانکداری تلفن همراه از نظر خدمات زنده، مشترکین و تراکنش ها رتبه بندی می کند.

از جمله آفریقای شمالی، این قاره تنها کمتر از نیمی از خدمات بانکداری تلفن همراه جهان و حدود دو سوم حجم و ارزش تراکنش های جهانی را در خود جای داده است.

به همین ترتیب، نزدیک به نیمی از حساب های بانکداری تلفن همراه جهان در آفریقا مستقر هستند – و این روند صعودی است. رشد حساب‌ها و تراکنش‌های ثبت‌شده بالاتر از میانگین جهانی است – حدود یک پنجم در سال 2022 – و به طور قابل توجهی بیشتر از سایر مناطق جهان است.

نئوبانکینگ ظاهر می شود

به گفته The Banker، این روند حداقل تا حدی به دلیل کاهش قوانین توسط دولت ها در دهه گذشته است که به ارائه دهندگان بانکداری تلفن همراه امکان می دهد مستقیماً با شرکت های خدمات مالی سنتی رقابت کنند. در کنار این، «نئوبانک‌ها» نیز به این معارضه پیوسته‌اند و به سرعت در حال به دست آوردن جایگاه خود در سراسر قاره هستند. مانند ارائه دهندگان بانکداری تلفن همراه موجود، آنها کاملا دیجیتالی هستند و هیچ شبکه شعبه ای ندارند. Finance Magnates گزارش می دهد که نئوبانک ها مسیر دیگری را برای دسترسی مالی برای افراد محروم فراهم می کنند، اما برای مشتریان فراتر از این بخش نیز بسیار جذاب هستند.

نئوبانک ها به دلیل داشتن نیروی انسانی کمتر می توانند خدمات خود را با هزینه کمتری ارائه دهند. آنها همچنین طیف وسیع تری از خدمات از جمله پلتفرم های سرمایه گذاری، کیف پول دیجیتال و برنامه های بودجه را ارائه می دهند. با این حال، یکی از بزرگترین نقاط فروش آنها، خدمات مشتری است. علاوه بر به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ حساب در برنامه‌هایشان، معمولاً 24 ساعت شبانه‌روز برای کمک به مشتریان در دسترس هستند. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، آنها همچنین می توانند پیشنهادات خود را برای مشتریان فردی و نیازها و عادات خاص آنها تنظیم کنند.

بانک های سنتی این اختلال را احساس می کنند

– و آنها تنها نیستند گزارش تحول بانکداری دیجیتال آفریقا در سال 2023 گزارش می‌دهد که 40 درصد از بانک‌های مورد بررسی، فین‌تک‌ها و مخابراتی را به‌عنوان یک تهدید بزرگ در نظر می‌گیرند. تقریباً همه بانک‌های آفریقایی اهمیت فناوری دیجیتال را درک می‌کنند، اما بسیاری از آنها به‌طور کامل استراتژی‌های دیجیتال خود را تدوین نکرده‌اند. کمتر از یک سوم بانک های مورد بررسی سالانه بیش از 3 میلیون دلار را صرف تحول دیجیتال خود می کنند. علاوه بر این، سهم افرادی که کمتر از 300000 دلار در سال اختصاص می‌دهند، از سال 2021 با شش درصد افزایش به 27 درصد رسیده است. و بانک‌ها در نبرد خود با تازه واردان بازار تنها نیستند: نئوبانک‌ها همچنین ارائه‌دهندگان بانکداری تلفن همراه را با طیف وسیع‌تری از خدمات خود هدف قرار می‌دهند. برخلاف دومی، نئوبانک ها می توانند کارت های اعتباری و بدهی معمولی صادر کنند. به گفته Finance Magnate، این می تواند به یک برگ برنده برای آنها تبدیل شود، زیرا پول موبایل – علیرغم موفقیتش – هنوز در همه جا پذیرفته نمی شود و مفید بودن آن را محدود می کند. در نهایت، افزایش انتخاب و دسترسی گسترده تر به بانکداری باید به نفع تعداد زیادی از مردم آفریقایی بدون بانک باشد و به شمول مالی آنها کمک کند.

بانک های سنتی این اختلال را احساس می کنندو آنها تنها نیستند

گزارش تحول بانکداری دیجیتال آفریقا در سال 2023 گزارش می‌دهد که 40 درصد از بانک‌های مورد بررسی، فین‌تک‌ها و مخابراتی را به‌عنوان یک تهدید بزرگ در نظر می‌گیرند.

تقریباً همه بانک‌های آفریقایی اهمیت فناوری دیجیتال را درک می‌کنند، اما بسیاری از آنها به‌طور کامل استراتژی‌های دیجیتال خود را تدوین نکرده‌اند. کمتر از یک سوم بانک های مورد بررسی سالانه بیش از 3 میلیون دلار را صرف تحول دیجیتال خود می کنند. علاوه بر این، سهم افرادی که کمتر از 300000 دلار در سال اختصاص می‌دهند، از سال 2021 با شش درصد افزایش به 27 درصد رسیده است.

و بانک‌ها در نبرد خود با تازه واردان بازار تنها نیستند: نئوبانک‌ها همچنین ارائه‌دهندگان بانکداری تلفن همراه را با طیف وسیع‌تری از خدمات خود هدف قرار می‌دهند. برخلاف دومی، نئوبانک ها می توانند کارت های اعتباری و بدهی معمولی صادر کنند. به گفته Finance Magnate، این می تواند به یک برگ برنده برای آنها تبدیل شود، زیرا پول موبایل – علیرغم موفقیتش – هنوز در همه جا پذیرفته نمی شود و مفید بودن آن را محدود می کند. در نهایت، افزایش انتخاب و دسترسی گسترده تر به بانکداری باید به نفع تعداد زیادی از مردم آفریقایی بدون بانک باشد و به شمول مالی آنها کمک کند.

مترجم:عاطفه قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *