بوم مدل کسب و کار شرکت کوکا کولا

شرکت کوکا کولا

کوکا کولا یکی از بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده نوشیدنی‌های گاز دار در دنیا بوده و روزانه بیش از ۱/۹ میلیارد نفر از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند، و طرفداران این کمپانی روز ب روز رو به افزایش هستند. همچنین در بازارهای صنعت نوشابه و نوشیدنی‌های گاز دار، شرکت کوکا کولا حرف اول را می‌زند. طبق گزارشی که اقتصاد آنلاین داده است، کوکا کولا همیشه چشم اندازی رو به جلو داشته و دائماً به دنبال چالش‌ها و بازار های جدید است و از آن دست شرکت‌هایی نیست که تنها به موفقیت‌های گذشته خود تکیه کند. حدود ۷۵درصد از درآمد اصلی کمپانی، از فروش برند کوکا کولا تأمین می‌شود و و بخش دیگر فروش شرکت، شامل فروش سایر نوشیدنی‌های غیر الکلی معروف از جمله اسپرایت و فانتا است. این شرکت همچنین به استراتژی‌های خلاقانه  متعهد است که کم‌ترین آسیب به محیط زیست وارد شود و توسعه اقتصادی را در کشورهای مختلفی که در آن فعالیت می‌کنند، افزایش دهد.

جنبه‌های کلیدی کسب و کار کوکا کولا

کوکا کولا به طور مرتب به دنبال پیدا کردن راه حل‌های بهتر و تازه‌ای است که بتواند عملکردش را در مورد مسائل مربوط زیست محیطی بهبود ببخشد و شعاری که همیشه آن را الگو خود قرار می‌دهد این است: « ما همیشه بیش‌تر از آن که از طبیعت بگیریم، به آن باز پس خواهیم داد». این کمپانی در راستای این هدف، یک سیستم مدیریتی جهانی ایجاد کرده تا از این راه به قوانین و اصولی که مد نظر دارد دست پیدا کند. کمپانی کوکا کولا در سراسر دنیا و به خصوص در بریتانیا، از مصرف کنندگان خود می خواهد که به محیط زیست توجه نشان دهند. شرکت کوکا کولا روی فعالیت هایی تمرکز دارد که صنعت نوشابه های گاز دار و در نهایت خود شرکت را تحت تأثیر قرار خواهد داد. برای مثال، این شرکت به دنبال راه اندازی سیستمی بوده که با جمع آوری زباله ها و بازیافت آن‌ها، در زمینه حفاظت از محیط زیست، نقش مهم و تأثیرگذاری ایفا کند.

شرکت کوکاکولا از استراتژی‌های خلاقانه مختلفی برای پیشی گرفتن از رقبای خود استفاده کرده است. برای مثال این شرکت برای اینکه بتواند پاسخگوی نیاز مشتریان مختلف باشد، موفق به تولید محصولات با برند‌های متنوعی شده است. علاوه بر این‌ها، طعم کوکاکولا بسیار خاص است که رقبای آن هرگز نتوانستند طعم آن را تکرار کنند. کوکا کولا روی سود مند ترین خط های تولید خود تمرکز می‌کند. در سال ۱۹۸۴، ۷۷درصد از در آمد های به دست آمده از این کمپانی، از نوشابه های گاز دار آن حاصل شد. در حال حاضر تأکید کوکا کولا روی سود دهی بسیار بالا متمرکز شده است. سرمایه گذاری مجدد؛ سرمایه گذاری مجدد از جمله نکات مهمی است که به پیشرفت یک بوم کسب و کار کمک خواهد کرد. در دهه ۹۰، کوکا کولا سود خود را روی سرمایه گذاری مجدد معطوف کرد.

رقیب‌های مختلفی تلاش کرده اند تا سلطه شرکت کوکا کولا در صنعت نوشیدنی را کاهش دهند. رقیب اصلی کوکا کولا، پپسی است که به گفته بروندونی (2020) سرسخت‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رقیب کوکاکولا محسوب می‌شود. پپسی در چند بخش‌های مختلفی مثل : نوشابه‌های گازدار، آب بطری، و نوشیدنی های انرژی زا  با کوکاکولا رقابت می‌کند. رقیب دیگر در نوشیدنی های انرژی زا، ردبول است که رقابت آن فقط به ای نوع نوشیدنی محدود می‌شود. دکتر پپر اسنپل نیز یکی دیگر از رقبای کوکاکولا در نوشابه، چای، آب و آبمیوه است که این محصول خیلی کم در ایران وجود دارد.

تمام کسب و کار‌های موفق، در نتیجه توجه به مشتریان حاصل شده است. به این صورت که اگر یک کمپانی به در خواست مشتریانش توجه نشان دهد، بدون شک به موفقیت خواهد رسید. یکی از بهترین راه های سنجش اقبال مصرف کنندگان، میزان فروش محصولات یک شرکت است. کوکاکولا طی برنامه ریزی های خود متعهد شده تا با فعالیت‌هایی آشکار، در جلب رضایت مشتری حرف اول را بزند.

استراتژی بازاریابی شرکت کوکا کولا

بسته به بازار، شرایط جغرافیایی و مشخصات مشتری از چندین مدل فروش و پخش استفاده می کند:

  • سیستم پیش فروش، که عملیات فروش و تحویل را از هم جدا می‌سازد و اجازه می‌دهد کامیون‌ها با مخلوطی از کالاهایی که خرده فروشان قبلاً سفارش داده اند بارگیری شوند که به موجب آن بازده فروش و پخش افزایش می‌یابد.
  • سیستم مسیر کامیون قراردادی، که در آن شخصی که مسئول تحویل بار است از طریق فهرست انبار موجود در کامیون اقدام به فروش فوری می کند.
  • سیستم توزیع ترکیبی، که در آن کامیون کالاهایی را که برای فروش فوری دارد و کالاهایی که از طریق سیستم پیش فروش از قبل سفارش داده شده بودند را به طور همزمان حمل می‌کند.
  • فروش از طریق عمده فروش شخص ثالث محصولات باشد.

استراتژی‌های استخدام

شرکت کوکاکولا از روش‌های زیر برای اطمینان از ثبت نام استعدادهای برتر استفاده می‌کند:

  • طراحی سازمانی و استراتژی‌های بازاریابی
  • ایجاد فضایی مطمئن که به کارکنان فعلی خود فرصتی برای درخواست و در نظر گرفتن موقعیت‌های خالی در سازمان می‌دهد.
  • درست کردن آگهی‌های شغلی جذاب برای جذب استعدادهای بالقوه.
  • شرکت کوکا کولا برای به دست آوردن استعدادهای افراد یک وب سایت آنلاین به خوبی توسعه یافته دارد.
  • این شرکت برنامه‌های کارآموزی برای آموزش بهتر افراد دارد تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.
  • حمایت از رویدادهایی مانند نمایشگاه‌های شغلی در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها، تا خود را در میان استخدام‌کنندگان بالقوه به‌عنوان محل کار ایده‌آل معرفی کند.